Матрьошка за търсене на тъмната енергия

© NASA/JPL-Caltech

Астрофизици от университета на Алабама в Хънтсвил (САЩ) са решили да използват принципа, който лежи в основата на руските кукли матрьошки, за проверка на Стандартния космологичен модел, по-конкретно за изучаването на тъмната енергия.

Изследването на учените е публикувано в arXiv.org, съобщава НАСА.

Учените са предложили да се използват данните от космическите и наземните обсерватории за разработката на нов метод за откриване на тъмната енергия. Този метод предполага, че рентгеновото излъчване на галактичните купове и разстоянието до тях имат мащабирани характеристики, зависещи от тяхната маса.

Астрофизиците са изучили повече от 320 галактични купа, отдалечени от Земята на 0,76-8,70 милиарда светлинни години. По оценки на учените последното число отговаря на времето, когато забавянето на Вселената е сменило нейното разширение.

„В този смисъл галактичните купове приличат на руските кукли, при които по-малките фигури имат форма, подобна на тази, която притежават по-големите – казва съавторът на изследването Андреа Моранди. – Това позволява чрез сравняване на съвкупността галактики да се определи точно разстоянието между тях.“

Работата на астрофизиците предполага, че за последните няколко милиарда години свойствата на тъмните материя и енергия не са се изменили. По-конкретно това означава, че тъмната енергия представлява константа, фигурираща в уравненията на общата теория на относителността на Айнщайн, а не променливо поле.

Предложеният от учените метод ще позволи да се провери Стандартният космологичен модел. В случай че предполагаемите космологични параметри се явяват неправилни, то далечните галактични купове няма да си приличат, тоест техните характеристики ще се отличават от това, което предсказва теорията.

Чрез новия метод астрономите се надяват да определят темповете на разширение на Вселената от момента на Големия взрив. Скоростта на този процес се определя от тъмната енергия и тъмната материя, на които се пада по-голямата част от баланса на енергия-маса във Вселената и чиято природа и до днес не е известна на учените.