Медитацията спира загубата на сиво вещество от мозъка

Медитацията помага да се съхрани обемът сиво вещество в мозъка. До този извод са стигнали изследователи от медицинската школа на Калифорнийския университет в Лос Анджелис, като изучили връзката между възрастта и сивото вещество в две групи хора.

Учените сравнили мозъците на 50 души, които медитирали от много години, и 50 души, които не са се занимавали с медитация. Загуба на сиво вещество с възрастта се наблюдава и при двете групи, но в много по-малка степен при любителите на медитацията.

Ако повечето предишни изследвания акцентирали върху установяване на причините за невродегенерацията, то авторите на новото изследване се стремили да открият начин да подобрят умственото здраве.

Всяка група се състояла от 28 мъже и 22 жени на възраст от 24 до 77 години. Тези, които се занимавали с медитация, я упражнявали редовно в продължение на 4–46 години (среден стаж: 20 години). Магнитнорезонансната томография показала, че при медитиращите обемът на сиво вещество е по-голям. Експертите били удивени от разликата.

„Очаквахме ефектът да е малък и да засегне само някои мозъчни участъци. Но всъщност ефектът от медитацията се разпространява по целия мозък“, казват учените. Изследването е публикувано в изданието Frontiers in Psychology.

Както е известно, с увеличаването на продължителността на живота се повишава рискът от влошаване на умствените способности – мозъкът губи обем и маса. Медитацията се разглежда като един от начините да се минимизират тези рискове.

В същото време изследователите не бързат да свързват пряката причинно-следствена връзка с такива фактори като начин на живот, личностни качества и генетични различия, които също може да играят своята роля.

Внимателност медитацията (mindfulness meditation) например се практикува в лечението на такива състояния като дефицит на внимание, загуба на памет, депресия, както и проблеми, свързани с кръвното налягане и слаба имунна система.

Медитацията помага и в борбата с онкологични заболявания. Жени с рак на млечната жлеза, медитиращи веднъж дневно в продължение на осем седмици, показали здрави теломери – крайни участъци от хромозомите, изпълняващи защитна функция на ДНК.

Редовните занимания с медитация намаляват и симптомите на посттравматичните стресови нарушения. Било отбелязано също, че медитацията може да включва и изключва функциите на някои гени, свързани със стареенето и имунната система.

Съвременните технологии позволяват да се разгледат физиологичните изменения в мозъка в резултат на въздействието на психически упражнения.