Метеорити прилитат от Веста

© NASA/JPL-Caltech/UCAL/MPS/DLR/IDA

Съдържанието на калий и торий на повърхността на планетата джудже Веста е сходно с това на метеоритите ахондрити, се казва в съобщение на Института за планетарни изследвания в Тусон (САЩ).

Том Претиман (Tom Prettyman) от Института за планетарни изследвания и колегите му определили съдържанието на радиоактивни изотопи на калия и тория на повърхността на Веста по данните, получени от космическия апарат Dawn.

„Определянето на съдържанието на калий и торий е важно, тъй като тези данни позволяват да се ограничи възможният състав на веществото, от което се е образувала Веста, и условията в ранната Слънчева система“, казва Претиман.

Учените открили, че по съотношение тези елементи на Веста са сходни с тези в състава на ахондритите от така наречената група HED, чиито метеорити се състоят от минералите ховардит, еукрит и диогенит.

Това подкрепя теорията, според която Веста се явява техен източник, а тъй като сходни минерали на Земята се срещат в магмени скали – и нейния статут на „зародиш на планета“. Веста се смята за неразвита планета от учените поради това, че на нея са открити следи от геоложки процеси, сходни с процесите на планетите от земната група (Меркурий, Венера, Земята и Марс).

Учените смятат, че съотношението на калий и торий в кората на Веста съответства на това във веществото, от което тя се е образувала заедно със Слънцето и другите планети.

Както и в състава на кората на всички изследвани небесни тела от вътрешната област на Слънчевата система, на Веста има по-малко калий, отколкото в слънчевата фотосфера. Изследователите все още не могат да обяснят тази разлика, но Претиман и колегите му смятат, че възможна причина за недостига на калий е формирането на изследваните небесни тела при високи температури (температурата на топене на магмата е 700-1300 градуса по Целзий). Затова калият, който се топи при температура 63,5 градуса, а кипи при 759 градуна, не може да кондензира.

Сондата Dawn е изпратена през 2007 година за изследване на астероида Веста и планетата джудже Церера. Апаратът достигна Веста през 2011 година, през 2012 напусна нейната орбита и се отправи към Церера, при която пристигна през март 2015 година.