Млечния път е по-голям отколкото предполагахме досега

Ивайло Красимиров

Дискът на нашата галактика – Млечния път, е по-голям отколкото се предполагаше досега. Ново проучване показва, че ще са нужни 200 000 години на космически кораб, който пътува със скоростта на светлината, за да премине през цялата галактика.

Изследователите са направили откритието след като са анализирали изобилието от метали (тежки елементи) в звезди от галактиката. Когато са погледнали отвъд предполагаемите граници на Млечния път, учените видели звезди със състав наподобяващ този на звездите, за които се приема, че се намират в границите на нашата галактика.

„Ние показахме, че има значителна част от звездите с по-високо съдържание на метали, което е характерно за звездите от диска на Млечния път. Тези звезди са по-далече от предполагаемите ограничения върху радиуса на галактическия диск“, споделя изследователят Карлос Алиенде от Института по астрофизика на Канарските острови (Instituto de Astrofisica de Canarias – IAC).

Новото проучване оценява размера на диска на Млечния път на 200 000 светлинни години. Предишни проучвания предполагаха, че Млечния път е между 100 000 и 160 000 светлинни години. (Една светлинна година е разстоянието което изминава светлината за една година, което е около 10 трилиона километра.)

Сега се приема, че нашето Слънце е разположено в периферията на галактиката. За да сложат новото откритие в перспектива с местоположението на собственото ни Слънце, астрономите казват, че новооткритите звезди, влизащи в диска на нашата галактика, са около три пъти по-далеч от центъра на Млечния път, в сравнение с нашето Слънце. Възможно е дори да има още звезди влизащи в диска на галактиката, намиращи се около четири пъти по-далеч от нейния център в сравнение със Слънцето, добавят от екипа.

Изследователите са направили откритието, след като са анализирали данните от наблюдението от „Галактическия еволюционен експеримент на Apache Point Observatory“ (APOGEE) и спектроскопичния телескоп (LAMOST), който събира и анализира спектрите на звездите. Спектърът на звездата е разлагането на нейната светлина в различни цветове. Чрез анализиране на модела на цветовете учените научават какви елементи присъстват в звездата.

Това не е първият път, когато учените са ревизирали размерите на галактиката. Неотдавнашно проучване на галактиката Андромеда разкри, че небесното тяло всъщност е със същата маса като Млечния път, а не с по-голяма. Това влияе на предсказанията на движенията на двете галактики, тъй като те са се насочили една към друга и към неизбежна катастрофа, която ще се случи след период от 4 милиарда години.

Новото проучване е публикувано в списание Astronomy & Astrophysics  и е ръководено от Мартин Лопес-Корредойра, изследовател в IAC.