Могат ли четири неутрона да танцуват танго?

Физици от Института за физико-химични изследвания на Япония съобщиха, че са открили кандидат за тетранеутрон – резонансна частица, състояща се от четири неутрона.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. Physical Review Letters, съобщава Physics.

Енергията на откритата частица е равна на 0,83 мегаелектронволта. Резонансът (краткоживееща нестабилна адронна частица) е открит в хода на експерименти с високоенергийния изотоп хелий-8. Един от продуктите на неговия разпад бил тетранеутрон.

Учените не са наблюдавали частицата пряко, тъй като нейната енергия е изключително малка. И все пак с помощта на законите за съхранение физиците са успели да покажат раждането на тетранеутрона в експериментите. Изследователите са регистрирали четири събития, свързани с новите резонансни състояния.

Alan Stonebraker / APS

Статистическата значимост в проведения експеримент е 4,9 стандартно отклонение. Във физиката на елементарните частици се фиксира откритие, ако неговата статистическа значимост е не по-малко от 5 стандартни отклонения ( в този случай вероятността от грешка е равна на 0,00005 процента).

Проведените от учените изследвания са най-убедителното свидетелство за съществуването на новия резонанс. По-рано физиците на Големия национален ускорител на тежки йони в Кан са забелязали тетранеутрон, но опитите на учените съдържали некоректен анализ на данните и не били възпроизведени.

Тетранеутронът е хипотетична нестабилна частица, състояща се от четири неутрона. Според съвременната ядрена физика вероятността за съществуването на такава частица е нищожна.

Lenta.ru