Морските чудовища от мрежите на Роман Федорцев

Роман Федорцов
Ивайло Красимиров

Руски рибар често залавя в мрежите си странни морски животни, снима ги и ги качва в интернет. На фотографиите в профила му в Twitter могат да се видят невероятни създания. Дали работата му е приятна? По скоро не. Човекът работи на траулер (с домашно пристанище Мурманск) и отсъства дълго от къщи.

Роман Федорцев често открива в рибарските мрежи морски създания, които изглеждат толкова странно и често пъти страшно, че сякаш принадлежат към несполучливите експерименти на доктор Моро или някоя супер тайна генна лаборатория: има риба с гигантски очи и опашка, която прилича на плъх или пък черно същество с чудовищни зъби, сякаш е кръстоска между риба и насекомо. Има и нещо, което изглежда като извадено от филма „Пришълецът“ (Alien).

Когато види нещо такова, Федорцев грабва смартфона си и щраква снимки за спомен, които качва в интернет. За кого или за какво точно става дума очевидно и самият Федорцев не е съвсем наясно.

Надявам се това да не е отровно,

пише той за една от рибите.

Че снимките му вълнуват хората обаче, е съвсем наясно. С публикуването на първите постове, последователите му в Twitter нарастват с бърза скорост и междувременно са около 50 хиляди. Получава толкова много медийни покани и запитвания, че не смогва да отговори на всичките. По тази причина не се знае дали животните са още живи по време на снимките, нито къде точно са уловени.

За какви риби все пак става дума?

Някои от тях са типични дълбоководни риби, които със сигурност са хванати на повече от 1000 метра дълбочина,

коментира Катя Минтенбек от Алфред Вегенер Институт. Тя е морски биолог, който е посветен на морската екосистема, но и тя не може да каже с абсолютна точност що за създания са това. Анализ само по снимка не е достатъчен. Все пак Миндербек има сравнително ясни и точни предположения.

Животното, което повечето хора смятат за насекомо, вероятно е риба Stomiidae. Тези риби имат светещи органи, които са скрити в отчасти в устата и кухината на хрилете.

При този екземпляр тук вероятно става дума за Antennariidae (вид морски дявол). Има много видове, а някои от тях живеят на дълбочина от порядъка на 4000 метра. Това, което стърчи от муцуната е светещ орган, който вероятно служи за привличане на плячка.

Тук пък по всяка вероятност става дума за мантиева акула (Chlamydoselachus anguineus), но е някакъв дълбочинен подвид. вижте само зъбите! Видът се смята за много стар и затова го наричат „жив фосил“.

И тази риба има силни зъби. Минтенбек предполага, че това е бодлоперка (Gempylidae). Различните видове от тази риба достигат много различна големина – от 20 см до 2 метра. По тази причина не може да се каже точно дали е това или пък не…

Ето и нещо по-цветно – вероятно златист морски костур (Sebastes norvegicus). Те слизат на дълбочина до 1000 метра, но се срещат най-често на дълбочина от 100 до 500 м.

Герой от „Пришълецът“ на Ридли Скот? По-скоро вид морска котка (тип химера).