Може би Марс винаги е бил един леден свят

© NASA/ JPL

Може би Марс, от гледна точка на климата, винаги е бил студена планета и неговите водни простори са били покрити с лед през по-голяма част от времето.

Такова е мнението на учените от Harvard Paulson School of Engineering and Applied Sciences, публикувано в Journal of Geophysical Research — Planets.

Специалистите създали триизмерен модел на циркулацията на атмосферата на Червената планета за оценка на кръговрата на водата и приложили своите изчисления в рамките на два климатични сценария, един от които предполага наличие в древността на топъл и влажен климат със средна температура 10 градуса по Целзий, а вторият предполага леден свят със средна температура минус 48 градуса.

„Предстои ни още много работа, но вече е ясно, че леденият сценарий за Марс повече съответства на реалността. Това например означава, че в началото Марс е бил основно студен и водата е падала в планинските райони във вид на сняг, а не на дъжд“, казва авторът на изследването Робин Уордсуърт.

Поради ниското налягане водата на Марс не може да съществува в течно състояние на голяма част на повърхността на планетата. Вода в състояние на лед е открита в марсианската почва от космическия апарат „Феникс“ на НАСА. В същото време събраните от марсоходите геоложки данни позволяват да се предположи, че в миналото водата е покривала значителна част от повърхността на Марс.

Марс като леден свят съществено снижава надеждите за откриване на живот на планетата.