Може би тъмната материя не се състои от тежки частици, все пак

© NASA

Томас Броудхърст, изследовател от университета на Страната на Баските, Испания, и Сандор Молнар от Националния университет на Тайван са построили компютърен модел, който обяснява сблъсъка между два галактични купа.

Галактичните купове са големи обекти във Вселената, те представляват групи от стотици хиляди галактики, събрани заедно от действието на гравитацията.

Обикновено галактичните купове растат по размери от обединението с други галактични купове. Гравитационните сили ги карат постепенно да се сближават, независимо от постоянното разширение на Вселената. Така системата, известна като Ел Гордо (El Gordo), най-големият известен галактичен куп, е образувана в резултат на сблъсък между два големи галактични купа. Учените са установили, че в процеса на сблъсък газът, намиращ се във всеки от куповете, се нагрява до много високи температури и започва да свети в рентгеновия диапазон.

В рентгеновата област на спектъра този газов облак напомня по фора на комета с две дълги опашки между плътните ядра на двата галактични купа. Тази ясна конфигурация позволила на изследователите да установят относителната скорост на сблъсък, която се оказала екстремно висока (около 2200 км/с), тъй като приема пределната стойност, допускана от съществуващите теории за тъмната материя.

Тези редки, екстремни примери на галактични купове, намиращи се в процес на сблъсък, хвърлят предизвикателство върху разпространената представа, че тъмната материя се състои от тежки частици, тъй като досега нито една такава частица не е регистрирана пряко, независимо от многото поставени експерименти по нейното търсене.