Може ли зад Слънцето да се крие още една планета?

Наскоро учените откриха, че червено джудже, съпровождано от по-малко по размери кафяво джудже, е преминало през облака на Оорт, заобикалящ Слънчевата система, преди около 70 000 години. Звездата била наречена в чест на откривателя ѝ Ралф-Дитер Шолц и е преминала на на около 8 трлн. км.

Първоначално изглеждало, че откритието потвърждава теорията, издигната през 1984 година от Ричард Мюлер от Калифорнийския университет в Бъркли, който твърдял, че звезда, наречена Немезида, въртяща се на голямо разстояние около Слънцето, е причина за масовите измирания на Земята на всеки 27 млн. години.

Според учените, ако звезда компаньон или блуждаеща планета преминава през облака на Оорт с такъв интервал, би предизвикала кометен дъжд, идващ в посока към Слънцето, в резултат на което шансовете за сблъсък със Земята биха се увеличили многократно.

И макар да били издигнати няколко подобни теории за скрита зад Слънцето планета, има сериозен повод да се съмняваме в тях. Става дума за това, че гравитационното поле на Слънцето и на другите планети влияе на Земята, а присъствието на още един астрономически обект с подобни размери би довело до изменение на орбитата на нашата планета.

„В края на краищата нашите орбити биха се пресекли. В най-добрия случай планетите биха преминали една покрай друга и биха продължили движение по по-безопасни и устойчиви траектории на въртене около Слънцето.

В противен случай те биха се сблъскали, убивайки всичко живо, след което би се образувала планета с по-големи размери“, пояснява създателят на информационния ресурс Universe Today Фрейзър Каин.

Нещата с Немизида в този план според учените стоят по сходен начин. За да се намира в полето на невидимост, без да влияе на орбитите на планетите в Слънчевата система, такава звезда би трябвало да е доста отдалечена от Слънцето и да се върти по доста опасна траектория.

Отчитайки факта, че разстоянието от Земята до звездата на Шолц е вече 20 светлинни години и постоянно расте, теориите за Немезида или скрита планета продължават да остават недоказани.