Музиката съединява мозъците

© Johanna Sänger / MPI for Human Development

Това, че съвместното музициране синхронизира работата на мозъка, учените го знаят от 2009 г. Но било неясно защо така се случва – дали от настройката на музикантите един към друг, или поради това, че свирят еднакви ноти.

В нова серия експерименти изследователите от Института за развитие на човека „Макс Планк” (Германия) са изучили активността на мозъка на няколко десетки китаристи, свирещи в дует. Този път учените се интересували как се държи нервната система на музикантите, когато свирят сложно произведение.

Както пишат изследователите в Frontiers in Human Neuroscience, оказало се, че мозъците на музикантите се синхронизират, дори ако те свирят различни партии. Синхронизацията засягала в голяма степен тези области от мозъка, които отговарят за социалните навици и за музицирането. Мозъкът на музиканта, който изпълнявал водещата партия, бил по-синхронизиран, а синхронизацията настъпвала още преди да започне да свири.

Тоест в момента на съвместната дейност се образува невронна мрежа, която в голяма степен зависи от самите хора, отколкото от конкретните действия, които трябва да изпълнят. Самите изследователи смятат, че такова взаимодействие и синхронизиране може да се открие не само при музиканти, но и например при спортисти и дори просто при разговарящи хора.

Както всяка научна хипотеза това предположение изисква допълнителни експериментални проверки.

Източник: Max-Planck-Gesellschaft