Мъртво море повдигна ниво за първи път от 10 години

© Yonatan Sindel/Flash90

Добри новини идват от Израел за учените, които се безпокоят за бъдещето на Мъртво море. За последните 40 години нивото на водата в този природен водоем е спаднало с 20 метра. Сега езерото (именно към този тип водоеми го отнасят учените) ежегодно се свива с метър. Причината е, че хората използват голямо количество вода от захранващото го езеро Кинерет и река Йордан.

Но за дни проливните дъждове довели до покачване на нивото на водата в Мъртво море с цели 10 сантиметра. Което означава, че това безотточно солено езеро, смятащо се за своеобразно чудо на света и световен здравен курорт, се е попълнило със значително количество влага.

Изследователите са открили подземни източници, които захранват Мъртво море. Но безотточното солено езеро може да бъде спасено само със строителството на канал. На схемата са показани миналото и възможното бъдеще на водоема.
Изображение: Meddead.org

Както съобщава в. Times of Israel, това е първото покачване на нивото за последните 10 години. Но очевидно не може да се разчита на природните ресурси. Затова вече дълги години изследователите, обезпокоени за бъдещото пресъхване на Мъртво море, строят планове за създаването на канал, който да го захранва.

Група фирми са представили предложение до Световната банка. Учени и инженери искат да съединят Червено и Мъртво море, като построят по 180-километровия канал редица хидротехнически съоръжения. За осъществяване на замисленото са необходими около $10 млрд. и което е немаловажно – сътрудничество с Израел, Палестина и Йордания.

Окончателното решение по строителството трябва да бъде взето през април 2013 г. Дотогава учените планират провеждането на редица публични представяния на плана, които ще позволят да се успокоят съмненията на жителите на региона за целесъобразността и екологичната безопасност на проекта.