Наблюдаваме уникален транзит на Меркурий на 9 май

© ESA/NASA/SOHO

Рядко космическо събитие – транзитът на Меркурий през слънчевия диск – може да се наблюдава с бинокъл със специален филтър или в онлайн транслацията на НАСА на 9 май, съобщава сайтът на агенцията.

Меркурий – първата планета в Слънчевата система – се явява голяма космическа загадка поради необичайния си начин на движение по орбита и въртенето му около собствената му ос. Изчисленията сочат, че „космическият вестоносец“ трябва да се върти около Слънцето в посока, противоположна на регистрираната, и да е обърнат постоянно с едната си страна към светилото.

Но всъщност Меркурий се върти около нашата звезда в същата посока, както и останалите планети, и извършва три оборота около своята ос на всеки две завъртания около Слънцето.

Днес съществуват няколко екзотични теории, които обясняват необичайно поведение на „планетата вестоносец“ с процеси в нейното ядро или сблъсъци с астероиди, но нито една от тези теории не е намерила общо признание.

Едно от следствията на необичайното движение на Меркурий е това, че той изключително рядко може да се види да преминава през диска на Слънцето. Подобни „Меркуриеви“ затъмнения се случват само 13 пъти на столетие и всяко от тях привлича вниманието на учени и астрономи любители.

На първо място подобни събития интересуват учените поради това, че слънчевата светлина, преминаваща през тънката атмосфера на Меркурий и отразяваща се от неговата повърхност, позволява да се разкрият тайните на химичния състав на неговия въздух и недра, а на второ място дават шанс за заснемане на едно от най-редките периодични явления в Слънчевата система, свързани с планетите.

Тъй като Меркурий е сравнително малък и се намира близо до Слънцето, подобни „затъмнения“ не могат да се наблюдават с невъоръжено око. Както разказват учените от НАСА, транзитът на планетата може да се наблюдава с помощта на мощен бинокъл или любителски телескоп, като се използват специални филтри, за да се избегне увреждането на очите.

За любителите на „диванната“ астрономия сайтът на НАСА ще излъчва пряко транзита на Меркурий през слънчевия диск от един от наземните телескопи с коментари на експерти и астрономи, допълва РИА Новости.