Намериха слабите места на ХИВ

Изследователи от Медицинската школа на Питсбъргския университет (САЩ) успяха да разгледат подробно капсида на ХИВ – белтъчната обвивка, която съдържа в себе си генетичния материал на вируса. Разбира се, отдавна е известно как изглежда ХИВ, но само в общи линии. Този път учените си поставили за цел колкото се може по-точно да изяснят разположението на 1300-те белтъка, от които е съставена вирусната обвивка.

С помощта на криоелектронни микроскопи, рентгеноструктурен анализ и свръхбързи компютри учените построили триизмерна карта на ХИВ с резолюция 8 ангстрьома.

Вирусният капсид решава двойна задача – от една страна, той защитава генетичния материал на вируса, а от друга – когато вирусът попадне в клетката, капсидът трябва да пусне генетичния материал на воля, за да започне вирусът да се възпроизвежда. Тоест в живота на вируса има момент, когато в неговата обвивка, грубо казано, се отваря дупка и през нея вирусът може да се атакува.

Подробен обемен портрет на капсида може да отговори на въпроса къде и кога може да се осъществи такава атака.

В статия, публикувана в сп. Nature, учените описват капсида на ХИВ като сложна решетка, състояща се от множество белтъчни шестоъгълни клетки. Те са общо двеста във вирусната обвивка. Освен това има общо дванайсет петоъгълни клетки. Капсидът на ХИВ сякаш е съставен от няколко плоскости и петоъгълните клетки се появяват там, където има ъгли, където едната плоскост преминава в друга.

Схема на капсида на ХИВ с шестоъгълните и петоъгълните клетки.