Нанасят тъмната материя на карта

© Kilo-Degree Survey Collaboration/A. Tudorica & C. Heymans/ESO

Астрономи обобщават първите резултати от работата на Обзорния телескоп VLT ESO (VST) в обсерваторията Паранал в Чили по изследване на разпределението на тъмната материя в Южното полукълбо. На получените резултати са посветени редица публикации във водещи астрономически списания, а накратко те са изложени в съобщение на Европейската южна обсерватория.

Тъмната материя съставя значителна част от Вселената, но тя не участва в електромагнитно взаимодействие, затова непосредственото ѝ наблюдение е невъзможно. Главен признак за наличието на тъмна материя е гравитационното ѝ влияние с други обекти.

Обзорът на разпределянето на тъмна материя е получил названието KiDS (Kilo-Degree Survey). Той е дело на учени от Нидерландия, Великобритания, Германия, Италия и Канада. За създаването му изследователите се възползвали от ефекта гравитационно линзиране – изкривяване на гравитационното поле от тъмна материя от излъчването на други астрономически обекти, подобно на начина, по който светлинните лъчи се отклоняват, преминавайки през лупа.

Благодарение на телескопа VLT, който е приспособен за широкоъгълен обзор на небето, астрономите анализирали изображението на повече от два милиона галактики и изучавали изкривяването, възникващо при преминаване на тяхното излъчване по пътя към Земята покрай масивни струпвания на тъмно вещество.

Макар че са готови само 7% от планираната площ на картата, вече може да се говори за интересни резултати. Например изследователите установили, че в групи галактики се съдържа около 30% повече тъмно вещество, а най-ярката галактика от групата обикновено се намира в център от облак тъмна материя.

Проведено по-рано компютърно моделиране е показало, че във Вселената, изпълнена с тъмна материя, с времето трябва да възниква гигантска „паяжина“ от тъмна материя, а галактиките и звездите се формират там, където газът попада в най-плътните концентрации от тъмна материя.