Нанокристалите биват „леви“ и „десни“

Хиралните изомери не могат да се съвместят помежду си, както не могат да се съвместят дясната и лявата ръка. Изображение Wikimedia

Международен екип учени изясни, че нанокристалите образуват смес от огледални отражения помежду си. Разбирането на това фундаментално явление открива нови хоризонти в областта на нанобиотехнологиите и биомедицината за адресна доставка на лекарства.

От момента на появата на първите изкуствени нанокристали се смята, че свойството хиралност (тоест несъвместимост със своето огледално отражение) в тях или отсъства, или се появява хаотично.

Съвместен експеримент, проведен от учените от университета ИТМО в Русия и Тринити Колидж, показал, че стандартните нанокристали всъщност формират смес от „десни“ и „леви“ форми в съотношение 50 към 50. Резултатите от изследването са публикувани в две издания – Nano Letters и Nature Protocols.

Хиралността – липса на симетрия между лявата и дясната част – е присъща на много обекти от околния свят, като се започне с елементарните частици и се завърши със спиралните галактики.

Повечето молекули, съставящи нашето тяло, както и много други сложни биологични обекти, са хирални. При това биологичната активност на „дясната“ и „лявата“ форма на едно и също вещество може да е напълно различна – например молекулите на аналгетичното средство ибупрофен имат два огледални изомера. Един от тях помага да се избавим от болката, докато другият не успокоява болката и се явява токсичен за организма.

Преди се смяташе, че нанокристалите нямат хирални форми. Но физиците успели да докажат, че всъщност, ако нанокристалите се поставят в специални условия (охладен несмесващ се разтвор от вода и органичен разтворител хлороформ), те се разделят на „десни“ и „леви“ кристали с хирални свойства.

Учените смятат, че постижението им открива нови хоризонти в областта на нанобиотехнологиите и биомедицината, например за адресно доставяне на лекарства.