НАСА планира да произвежда кислород на Марс

Ивайло Красимиров

Кацането на Марс вероятно е най-амбициозният проект разработван от това поколение учени и астронавти. За да бъде постигнато обаче кацане на Червената планета на хора,  трябва да се  решат редица  въпроси.

На първо място да се създаде космическия кораб способен да носи достатъчно материали, храна, вода и пр. за екипажа. Вече е ясно, че преди самия полет за Марс трябва да се изгради и лунна станция, която да служи като междинна база за полета.

От друга страна, освен да стигнат до Марс, астронавтите трябва да могат и да оцелеят на планетата, при това за по-продължителен период. Идеята  е да се изгради човешка колония на Марс, която да е постоянно действаща.

На първо място това ще изисква намирането на сигурен източник на кислород за да се пресъздаде Земната атмосфера. Това стои в основата на следващата мисия на НАСА до Марс, при която ще се експериментира генерирането на кислород от атмосферата на Марс.

Знае се, че слоят на атмосферата на Марс е по-тънък  в сравнение с този на земната. Атмосферата на Марс се състои основно от въглероден двуокис – над 95%, има още азот – 2.7%, аргон – 1.6% и едва 0.13% кислород.  За сравнение земната атмосфера се състои от 78% азот и 21% кислород.

Въпросът е ще може ли от атмосферата на Марс да се извлече кислород? От НАСА работят по този проблем от 2014 г., когато започна изграждането на роувъра за мисията до Марс през 2020 г.  Проектът предвижда да бъдат доставени някои микроорганизми на Червената планета – някои бактерии, които да използват марсианска почва за енергия и да се провери дали могат да произвеждат кислород. Той ще бъде използван не само за дишане от екипажите, но на негова база ще се произвежда и горивото за обратен полет до Земята.

Това днес може и да звучи като научна фантастика, но лабораторни експерименти показват, че е възможно. Крайното доказателство за това дали може или не да се произведе кислород на Марс трябва да бъде намерено от мисията Марс 2020.