НАСА показа танца на Плутон и Харон

© NASA, ESA, H. Weaver (JHU/APL), A. Stern (SwRI) and the HST Pluto Companion Search Team

НАСА показа въртящите се един около друг планета джудже Плутон и неговия спътник Харон.

Анимацията е получена в резултат на наслагване на снимки, направени от междупланетната станция „Нови хоризонти“ в периода от 25 до 31 януари 2015 година. В първия ден от снимките апаратът се намирал на разстояние около 4,8 млрд. км от Земята и 203 млн. километра от Плутон (което е около една трета повече от разстоянието между Земята и Слънцето).

За шест дни и половина той се е приближил до планетата джудже с осем милиона километра. На анимацията Плутон и Харон се въртят около общ център на масите (намиращ се извън планетата джудже) с период 6,4 земни дни. Другите четири спътника на Плутон не се виждат на анимацията.

Тъй като масата на планетата джудже е сравнима с масата на нейния спътник (тя е само десет пъти по-голяма), Плутон се върти около Слънцето с известни колебания, което е забележимо на анимацията. Обектите винаги са обърнати един към друг с една и съща страна, а разстоянието между техните центрове е около 19 600 км.

В средата на юли 2015 г. автоматичната междупланетна станция „Нови хоризонти“ ще се сближи на минимално разстояние до Плутон – 12 500 км. Основната задача на програмата е изучаването на планетата джудже и нейните спътници.

Научното оборудване на сондата, както се очаква, ще събере данни за възможното наличие на магнитосфера на Плутон, състава на атмосферата и строежа на неговата повърхност, както и за взаимодействието му с Харон.

Мисията „Нови хоризонти“ е проект на НАСА. Разходите за нейното осъществяване надхвърлят 600 млн. долара, а самият апарат е изстрелян в Космоса на 19 януари 2006 година.