НАСА показа воден поток на Марс

© NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona

НАСА показа снимка на сезонен воден поток на голям склон на каньона в долината Маринър. Изображението е направено на 21 юли 2015 година от камерата HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment) на орбиталния апарат MRO (Mars Reconnaissance Orbiter).

На снимката се вижда участък с дължина 536 метра, на който се забелязват линейни структури, периодично появяващи се и изчезващи през годината. Учените смятат, че те може да са образувани от грунтови източници.

Вода на Марс се съдържа в замразено състояние, основно на неговите полюси. Още повече тя е открита в подповърхностните слоеве. В екваториалните участъци на планетата, както смятат учените, значителни количества вода може да има в долината Маринър.

© NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona

Според изследователите тези водни ресурси може да се окажат полезни за бъдещите пилотирани мисии на Червената планета. Засега на учените не е известен точният химичен състав на течността, която периодично тече от каньоните. Освен това някои изследователи смятат, че линейните структури в долината Маринър може да са образувани от движение на пясъци, а не на вода.

Орбиталният марсиански апарат MRO е изпратен към Марс през 2005 година и през 2006 е достигнал Червената планета. През 2008 г. основната му мисия е приключила, но НАСА е продължила работата на сондата.

Освен че предава снимки от повърхността на планетата, апаратът участва в предаването на сигнали от марсоходите на Земята.