НАСА показа взрив на свръхнова (ВИДЕО)

NASA's Ames Research Center / YouTube

Астрофизиците за първи път откриха взрив на свръхнова звезда от клас II (в спектъра на такова светило присъстват линии на водород). Откритието е направено с помощта на космическия телескоп Kepler, предназначен за търсене на екзопланети, а НАСА е представила анимация на събитието.

Изследването е публикувано в сп. Astrophysical Journal, става ясно от съобщение на агенцията.

На анимацията е показан червеният свръхгигант KSN 2011d, който е 500 пъти по-голям и 20 000 по-ярък от Слънцето. След като звездата е изчерпала термоядреното си гориво, тя се е разрушила под действието на гравитацията. Този процес се съпровожда от образуването на плътно ядро (неутронна звезда) и изхвърляне на обвивката в околното пространство.

Представената от НАСА анимация се основава на наблюдения, проведени от телескопа Kepler през 2011 г. Космическата обсерватория е наблюдавала взрива на звездата KSN 2011d, разположена на разстояние 1,2 милиарда светлинни години от Земята.

Взривът се предшества от нарастване на яркостта на светилото в продължение на 14 дни (от 130 милиона до милиард пъти повече от Слънцето). Самият взрив трае около 20 минути.

През 2011 година Kepler е открил още един взрив на свръхнова. Звездата KSN 2011a, разположена на 700 милиона светлинни години от Земята, която е 300 пъти по-голяма от Слънцето. В първия взрив, за разлика от втория, взривът е представлявал рязко нарастване на яркостта на звездата. Причина за това може да е била малката маса на KSN 2011a.

За откриване на двете събития обсерваторията Kepler е проследила 50 трилиона звезди и 500 галактики за три години. НАСА възнамерява да продължи търсенето на свръхнови с помощта на космическия телескоп в рамките на К2 – втория етап от мисията на Kepler, пояснява Lenta.ru.