НАСА разкри тайната на ледените реки на Плутон

ледените реки на Плутон
© NASA/ NASA/JHUAPL/SwRI

Необичайни потоци лед, покриващи „сърцето“ на Плутон – равнината Спутник – се оказали образувани не от мек азотен лед и замразен въглероден диоксид, а от сравнително твърд воден лед, твърдят учените, работещи с данните на сондата „Нови хоризонти“ (New Horizons).

„Както показват нашите лабораторни опити, при температурите, характерни за Плутон, сместа от замразен азот и СО трябва да тече по-бавно от дъвка за ръце, но по-бързо, отколкото текат ледниците на повърхността на Земята.

От друга страна, височината на планините на равнината Спутник и приблизителното време на тяхното формиране говори, че те не могат изцяло да се състоят от азотен лед, тъй като в такъв случай биха се сплескали отдавна-отдавна“, пише Оркан Ъмърхан (Orkan Umurhan) от Изследователския център Еймс на НАСА.