НАСА ще търси ехото от Големия взрив

Public Domain

НАСА ще пусне необичайна обсерватория на борда на балон, който ще търси следи от взривното разширение на Вселената за първи път след Големия взрив в поляризацията на фоновото лъчение, съобщава Центърът за космически полети „Годард“ на НАСА.

В средата на март 2014 година физиците от колаборацията BICEP2 обявиха за откриването на „първичните“ гравитационни вълни и потвърждение, че Вселената действително се разширява с ускорение, след изучаването на данни, събрани от двуметровия телескоп на Южния полюс на Земята.

В рамките на многогодишни наблюдения астрофизиците се опитали да „уловят“ микровълново ехо от Големия взрив и да измерят неговата поляризация – в каква посока и как е „завъртяно“ това лъчение.

Първоначално много учени приветстваха това епохално откритие и пророкуваха Нобелова награда на членовете на колаборацията. Но с времето се зародиха редица съмнения както в методиката на наблюденията на BICEP2, така и в получените резултати.

През февруари 2015 година Джон Ковач, ръководител на колаборацията, призна грешката и учените окончателно „погребаха“ резултатите от анализа на данните на BICEP2.

И все пак търсенето на „ехото“ от Големия взрив продължава – НАСА заявява намерения да пусне специален балон обсерватория PIPER, на борда на който ще се провеждат същите наблюдения, както и в Антарктида.

Той представлява гигантски казан, пълен с течен хелий, в който ще се намират няколко специални решетки поляризатори, набор от свръхпроводящи детектори, лещи и други уреди, необходими за измерване на поляризацията на микровълновото фоново лъчение на Вселената.

За разлика от  BICEP2, който следи тясна ивица на небето на една честота, PIPER ще наблюдава цялото нощно небе едновременно в четири честоти, което ще му помогне да избегне проблеми с лъжливи сигнали, породени от праха на галактиката и други феномени, несвързани с Големия взрив.

Именно такива паразитни сигнали станаха причината за шумотевицата около BICEP2 преди две години и измерванията на различни честоти ще помогнат да се избегнат повторенията на този конфуз, надяват се учените.

Ключова роля в неговата работа ще играе това, че въпросният телескоп ще лети на височина 36 километра от повърхността на Земята. Това ще повиши неговата чувствителност 100 пъти в сравнение с BICEP2 и другите наземни телескопи и ще позволи на учените да се приближат към долните предели в силата на ехото от Големия взрив, налагани от теориите.

Първият пробен старт на обсерваторията трябва да се състои през юни, когато балонът с PIPER на борда ще се издигне над Тексас за няколко часа. През септември, ако първият полет премине успешно, ще се състои вторият старт на PIPER, в рамките на който учените се надяват да получат данни за ехото от Големия взрив в северното нощно небе, а следващата година PIPER ще се премести в Австралия за продължаване на изследванията на юг.

„Провалът“ на мисията – липсата на следи от първични гравитационни вълни – ще бъде не по-малко интересен на учените, отколкото нейния успех, отбелязват в НАСА. Подобен резултат от експеримента ще означава, че космолозите силно грешат в описанието на Големия взрив и че теориите за раждането на Вселената ще трябва да се преразгледат.