Най-извънземното място на Земята

© Felipe Gomez/Europlanet 2020 RI

Най-извънземното ъгълче на Земята е падината Данакил на територията на Етиопия. Тук съществуват поне три екстремни екосистеми, които могат да се сравнят с вероятния живот на други планети, смятат учените от обществото Europlanet.

„Сега има само единици научни изследвания, посветени на това място, и нула биологични описания на това, което живее тук, затова падината Данакил за нас се явява наистина неизследвана територия.

Това е невероятно красиво, но сурово място – температурата тук достига 42 градуса през деня и 30 градуса през нощта, а хлорните изпарения постоянно изгарят нашите дробове. Всякакви микроорганизми, които живеят тук, ще бъдат изключително интересни на астробиолозите“, казва Фелипе Гомес (Felipe Gomez) от Астробиологичния център на Испания в Мадрид.

© Felipe Gomez/Europlanet 2020 RI

Гомес и колегите му този месец са започнали да изучават изключително необичайния и странно изглеждащ „извънземен свят“ в Етиопия, намиращ се в падината Данакил в северната част на страната.

Тя е възникнала в резултат на сблъсък на три литосферни плочи. Благодарение на поражданата от тях вулканична активност днес тази падина се явява най-горещото място в света, ако се гледат средногодишните температури.

Водата, попадаща в падината, която се намира на 100 метра под морското равнище, преминава през нагретите потоци породи от лавата. Благодарение на това водата се обогатява с различни неорганични съединения и се превръща в изключително кисела химична „супа“, аналог на която е съществувал на Земята само във времената на зараждане на живота. Това и привлякло вниманието на екипа на Гомес, който се опитва да оцени какви микроби биха могли да живеят в такива условия.

© Felipe Gomez/Europlanet 2020 RI

Първите резултати от експедициите на Гомес, които включват в себе си само геоложки данни и още не се отнасят до биологията, сочат, че Данакил съдържа три изключително разнородни среди на обитание, във всяка от които живеят различни бактерии екстремофили, както сочат данните.

Една от тези среди представлява почти кипяща вода с температура над 90 градуса по Целзий и която е наситена с киселини и сяра, благодарение на което е оцветена в яркожълт цвят.Данакил, ЕтиопияДругата среда не е толкова гореща – нейната температура е 40 градуса и в нея се съдържа голямо количество медни соли. Третата среда почти не съдържа в себе си вода и при това прилича на „гора“ от неживи гъби, които се състоят от железни соли.

В близко време учените планират да завършат химичния анализ на това „извънземно“ ъгълче на Земята и да пристъпят към изучаването на микробите, живеещи във водите и в породите на падината Данакил.

Свят