Неизвестна бележка на Нютон първа доказва важна теория

Великият учен е описал движението на водата от корените към листата на растенията 200 години преди научното доказателство на този процес.

Британски изследователи са открили непубликуван досега текст на английския физик, математик, астроном, философ, алхимик и богослов Исак Нютон, в който е описана теорията за движението на водата в дърветата, за първи път доказана (както смятали по-рано) 200 години след смъртта на Нютон. Новината за неочакваната находка за първи път се появила в изданието Nature Plants.

Записките на Нютон за движението на водата в дърветата се отнася към периода на неговото обучение в Кеймбриджкия университет, където той постъпил през 1661 г.

Теорията била открита в тетрадка, в която бъдещият учен често записвал своите наблюдения, разкази за различни опити в областта на математиката и физиката, както и собствени мисли. Но наследниците на Нютон решили, че тетрадката на прочутия учен не си заслужават публикуване, и през 1872 г. тя била подарена на Кеймбриджкия университет и прибрана в архива.

Учените, които се заели с обработка на данните от този архив, случайно открили неизвестните размишления на Нютон на половин страница, скрити между записките по философия и „електрическото привличане“.

В бележките си Нютон, както станало ясно, първи описал причината за движението на водата от корените към листата на дърветата, макар че научното обоснование на този процес на вертикално движение на течностите в растенията се е появило чак два века след записките на английския физик.

Малката бележка на Нютон още тогава се оказала вярна, независимо че ученият не описал всички детайли на това явление. Той установил, че светлината избива частиците вода, които постъпват от корените към листата на дърветата, от изпълнените с нея пори в растенията.

Съвременното научно обяснение се опира на капилярния механизъм на вертикалното движение на течностите и осмоза. Първият доказан от съвременните учени механизъм предполага, че в тесни канали течността може да се издига нагоре дори срещу действието на силата на тежестта. Осмозата предполага едностранно проникване на молекулите на разтворителя през мембраните от среда с голяма концентрация в среда с малка.

Исак Нютон е един от създателите на класическата физика. Преди всичко той е известен като автор на трите закона на механиката, наречени на негово име, като първооткривател на закона на всемирното привличане и като създател на диференциалното и интегралното смятане (съвместно с Готфрид Лайбниц).