„Неземно“ древно същество с три крайника

M. Laflamme
Димитър Димитров

Изследователи са разбрали за съществуването на странен морски организъм, който няма аналог на планетата. Вероятно е използвал уникалната си форма, за да се прехранва, събирайки носещите се в океана частици.

Tribrachidium е обитавал океанските плитчини преди около 550 милиона години, по времето на късния Едиакарий. Животното е приличало на диск с три ръце, подобни на пипала, излизащи от плоското му тяло. Странното е, че при Tribrachidium се наблюдава тройна симетрия, което означава, че три сегмента от тялото му са огледални копия. За сравнение, при хората симетрията е двойна (билатерална), а при морските звезди е петорна. В днешния свят не съществуват организми с тройна симетрия.

„Нямаме никакъв модерен пример за сравнение и затова е трудно да си представим как е изглеждал този организъм, когато е съществувал – как се е движил, ако изобщо се е движил, как се е хранил и възпроизвеждал“, казва Имран Рахман (Imran Rahman), който е научен сътрудник в Бристолския университет във Великобритания.

Рахман и колегите му използвали динамика на флуидите, за да покажат, че Tribrachidium се е хранил чрез суспензия, което означава, че е поглъщал носещи се във водата органични частици. Съвременните организми, което се хранят чрез суспензия са змиевидните морски звезди, много видове ракообразни и мидите.

Tribrachidium е съществувал 40 милиона години преди Камбрийската експлозия, когато животът на Земята се разпространил и разнообразил за относително кратък период. Досега учените смятали, че едиакарийските организми били изключително просто устроени, но новите проучвания обрисуват далеч по-сложна картина за този период. Възможно е дори Tribrachidium да е изменял заобикалящата го среда.

Суспензионното хранещите се организми „подреждат в колони органичните частици, които се носят свободно във водата“, добавя Рахман. „Това може да повиши навлизането на слънчева светлина във водата и следователно количествата кислород.“

Няма доказателства Tribrachidium да е имал способността да се движи, точно затова изследователите смятат, че се е хранил, абсорбирайки разтворени във водата хранителни вещества. За да разгадаят хранителните навици на Tribrachidium, Рахман и колегите му създали триизмерен дигитален модел, базиран на отливка от фосил, открит в южна Австралия. (Такива фосили са откривани също в Русия и Украйна.) Тогава подложили дигиталния модел на виртуални подводни течения, имитиращи тези в плитките води преди 550 милиона години.

Тези течения се забавяли при контакт с Tribrachidium и образували малки водовъртежи, които връщали водата обратно към животното, насочвайки хранителните частици към цепнатини, намиращи се между трите симетрични ръце. Вероятно, след това гравитацията помагала за попадането на частиците в тези цепнатини, позволявайки на Tribrachidium да се храни.

„Това е изключително вълнуващо, тъй като досега не сме имали никакви доказателства, за суспензионно хранещите се организми от този исторически период“, обяснява Рахман.

Съществуват и други едиакарийски организми с не по-малко странни тела. Някои, като Tribrachidium, са с дисковидна форма, други приличат на листа. Рахман планира да използва подобни модели на динамика на флуидите, за да разбере хранителните навици на всички известни представители.

Резултатите от проучването са публикувани в Science Advances.

Live Science