Нов вулкан се заражда край Нова Зеландия

Магменото огнище, което скоро може да стане вулкан. © Ian Hamling

Спътникови наблюдения на недрата на Земята около Нова Зеландия са установили, че в морето край северния край на острова се формира магмена камера, която скоро може да породи нов вулкан, става ясно от статия, публикувана в изданието Science Advances.

През Нова Зеландия преминава Тихоокеанският огнен пръстен – ивица от вулкани и тектонски разломи с дължина 40 000 километра. Той опасва Тихия океан, преминава по бреговете на Южна и Северна Америка до южната част на Аляска, след това се обръща към Япония, Филипините и Индонезия и завършва в района на островите Нова Гвинея, Нова Зеландия и югозападната част на Океания.

Именно в Огнения пръстен се намират повечето известни вулкани на планетата. Там протичат 90% от всички земетресения на Земята. Последното изригване на вулкан в Нова Зеландия е било съвсем скоро – през 2012 година се събудил вулканът Тогариро, играещ ролята на огнената планина Ородруин от прочутата сага на Толкин „Властелинът на пръстена“.

Айън Гамлинг и колегите му от Държавния научноизследователски институт в Нова Зеландия, изучавайки данните, събирани през изминалото десетилетие от сондата Envisat, са изяснили, че скоро на Северния остров на архипелага, където се намират всички центрове на вулканична активност, може да се появи нов вулкан.

В северната част на острова и околните води е разположена така наречената вулканична зона Таупо, където в последните години протичат земетресения и където се намират най-големите вулкани на Нова Зеландия – Руапеху, Тонгагиро и Нгарухое.

Като изучили измененията във височината на повърхността в тази зона, учените са забелязали, че тя се издига нагоре със скорост половин сантиметър на година, докато околните региони – обратно, спускат се със скорост един сантиметър на година.

Толкова бързо по геоложки мерки издигане на грунта означава, че под Таупо се е появила нова магмена камера, която е пълна с леки и сравнително течни разтопени потоци породи от долните слоеве на недрата на Земята.

Центърът на тази камера, както показват изчисленията на учените, се намират под водата на дълбочина 12 километра на няколкостотин метра от северния бряг на Нова Зеландия. Всяка година обемът на този „лавов басейн“ нараства с 0,01 куб. км, което е съпоставимо със скоростта на нарастването на магмените камери при други сравнително нови и големи вулкани.

Подобно откритие е учудило Гамлинг и колегите му, тъй като вулканите около Таупо не са се събуждали поне от 425 000 години. Засега учените не знаят кога този резервоар ще породи вулкан, но са убедени, че изригването в крайна сметка ще се състои.

Огнището, ако се вярва на измерванията на повърхността, проведени през XVIII век, расте вече три столетия и скоростта на натрупване на магма е нараснала значително, увеличавайки се три пъти за последните десет години.

Големи градове и селища са разположени само на 50 километра от това магмено огнище, което говори за необходимостта на спешно изучаване на състоянието на потенциалния вулкан и оценка на опасността, която той може да носи за жителите на архипелага.

Процеси