Нова станция, човек на луната и сонда на Марс: амбициозната космическа програма на Китай

Ивайло Красимиров

Космическата програма на Китай минава във втора фаза. Със старта на нова ракета-носител страната откри своята четвърта космическа гара. Ракетата, наречена „Дълъг марш 7“ полетя в събота (25.06.16) пред погледите на десетки хиляди наблюдатели от Венчанк, съобщава държавната информационна агенция Синхуа. Новият китайски космически център се намира на остров Хайнан в Южнокитайско море.

Това има много предимства. Близостта до Екватора улеснява старта на ракетите, защото тук периферната скорост на Земята е най-голяма. Произтичащата от това енергия спомага излитането.

Освен това необходимите части и оборудване не трябва да се транспортират с влак, а могат да се транспортират с кораби, както е на Кейп Канаверал във Флорида, което от своя страна прави възможно изграждането на значително по-големи ракети.

Ракетата „Дълъг марш 7“ за разлика от своите предшественици залага на течен кислород и керосин. Според разработчиците новото гориво е по-евтино и по-безопасно от използваните по-рано в Китай смеси.

Планира се космическа станция

Стартът на ракетата е само парче от голямата мозайка на космическата програма на Китай. За края на лятото или началото на есента е планиран стартът на космическата лаборатория „Tiangong-2“ (Небесен дворец) и заминаването на двама космонавти. За догодина е планиран първият китайски товарен кораб „Tianzhou-1“ (Небесен кораб) и скачването му с „Tiangong-2“.

До две години народната република ще започне строителството на първата си космическа станция. Основният модул „Tianhe-1“ (Небесна хармония) трябва да бъде изведен в космоса през 2018 г. с помощта на ракета носител тип „Дълъг марш 5“. Тя е от същата моделна фамилия като „Дълъг марш 7“, но е доста по-мощна. Строителството на космическата станция трябва да приключи през 2022 г. – две години по-късно от първоначално планираното.

Ако Международната космическа станция бъде изведена от експлоатация през 2024 г., както е планирано, то Китай ще се окаже единствената нация с перманентен външен пост в космоса.

Успоредно с изграждането на космическа станция ще се работи и по програма за космически телескоп тип „Хъбъл“. Китайският телескоп напомня Хъбъл от периода 1990 г., но ще има леща с 300 пъти по-голямо зрително поле.

По думите на високопоставен функционер в космическата програма, Китай планира да приземи за първи път сонда на Марс през 2021 г. За 2024 г. пък е планирано пилотирано кацане на луната.