Нова ваксина привлича инфекцията върху себе си

Швейцарски учени създадоха нов тип ваксина, която се бори с патогените по необичаен и доста ефективен начин.

Ваксината привлича инфекцията върху себе си и я поставя под „кръстосания огън“ на имунната система.

Изследователите от университета на Базел са създали проста за изготвяне и потенциално много ефикасна ваксина на основата на малки полимерни мехурчета.

Първите успешни експерименти с маларийни паразити дават надежда, че новият тип ваксина ще помогне да се справим с някои особено тежки инфекциозни болести.

Маларийните паразити атакуват еритроцитите

Новата ваксина е изпитвана на маларийни паразити, тъй като тази болест има ярко изразен агресивен инфекциозен характер и досега не се поддаваше на лечение.

Маларийните паразити се прикрепват към еритроцитите и така „избягват радара“ на имунната система. 48 часа след инфектирането еритроцитът загива, а паразитът в това време се размножава и заразява другите червени кръвни клетки.

Поради това, че маларията толкова ловко се крие от имунната система, болестта е много трудно да се победи. В резултат от малария на планетата загиват 600 000 души годишно, основно деца.

Но маларията и подобните ѝ инфекции имат потенциално слабо място – за да открие клетката гостоприемник, патогенът трябва да „настъпи“ специфичен рецептор на нейната повърхност. Новата ваксина представлява микроскопични полимерни мехурчета с множество рецептори, които маларийният паразит приема за рецептори на повърхността на еритроцитите. В резултат патогените атакуват мехурчетата на ваксината, а здравите клетки остават невредими.

Освен това имунната система отлично вижда полимерните мехурчета с инфекциозните агенти и ги унищожава. Свързаните с мехурчетата маларийни паразити не могат да инфектират здрави клетки и бързо загиват под натиска на имунните Т клетки.

Засега ваксината обаче има и сериозен недостатък – в хода на експериментите станало ясно, че тя 100 пъти по-зле захваща маларийните паразити от разтвор с рецептори, взети от живи клетки мишени.

По-просто казано, за да се победи заболяването напълно, е необходима или много голяма доза от сегашния вариант на ваксината, или по-съвършена версия с голямо количество рецептори.

И все пак учените са сигурни, че този проблем е решим. Освен това новата ваксина ще бъде ефективна не само срещу малария, но и при лечение на други заболявания. За тази цел е необходимо само да се подберат подходящите рецептори.