Нови снимки на геоглифите на Наска

Left: © 2015 Google, Digital Globe. Right: NASA/JPL-Caltech

Безпилотният самолет UAVSAR на НАСА, който представлява гигантски летящ радар, е получил нови снимки на прочутите геоглифи в платото Наска – гигантските каменни рисунки в Перу, които хипотетичните извънземни биха могли да видят от Космоса.

Загадъчните фигури на платото Наска са открити в средата на XVI век от конкистадори от Испания, които ги възприели като „пътеводни знаци“. Повторното откритие на геоглифите се състояло чак през 1939 г., когато за тяхното съществуване заявил перуанският археолог Торибио Ксеспе. Същата година историкът Пол Косок направил от самолет първите снимки на рисунките.

Както смятат днес учените, на пустинното високопланинско плато с дължина 70 километра са нарисувани повече от 30 гигантски животни и растения, няколкостотин абстрактни геометрични фигури и 13 000 линии, много от които се виждат от Космоса. Релефните изображения на тези линии за попаднали на златния диск с информацията за Земята и човечеството, който лети в междузвездното пространство с „Вояджър“.

Днес, както разказват представителите на НАСА, на Земята не съществува пълен каталог на тези фигури и НАСА, в сътрудничество и по споразумение с правителството на Перу, е инициирала проект по тяхното заснемане и каталогизация, а също наблюдение на разрушението на почвата и прочие геоложки процеси в околностите на геоглифите.

Подобни наблюдения, които НАСА провежда с помощта на безпилотния апарат UAVSAR, ще помогнат на правителството на Перу да определи кои от геоглифите днес се намират под заплаха от изчезване и кои от тях трябва да се спасяват от унищожение от силите на природата или човека.

Засега сред археолози и историци няма единно мнение как представителите на културата на Наска, живели на платото в средата на първото хилядолетие от новата ера, са успели да „начертаят“ гигантските рисунки. Учените спорят и за това, каква роля са играли геоглифите в живота на индианците. В различно време изследователите са смятали, че това са своеобразни „обсерватории“ или изображения на съзвездия.

В последните години се е появила версия за култовото предназначение на рисунките – геоглифите на Наска, както и подобни на тях комплекси в Боливия и Амазония, може да са използвани от индианците за общуване с боговете. Някои историци, като например египтологът Хенри Стерлин, се придържат към сравнително парадоксални гледни точки – според тях наска са използвали фигурите и линиите като гигантски тъкачен стан за савани.

Преди две години се появила още една интересна теория за тяхната роля в живота на древните перуанци, основаваща се на данни, получени при изучаването на аналогични структури на платото Чинча в Боливия. Тяхното изучаване установило, че тези рисунки са представлявали своеобразен календар, по който индианците са определяли времето на годината и настъпването на различни религиозни празници, свързани със слънцестоенетата и равноденствията.

История