Новогодишният небесен фойерверк Квадрантиди

Babak Tafreshi, Damghan, Iran

Метеорният поток Квадрантиди на 4 януари традиционно ще открие сезона на астрономичните наблюдения в Новата година.

Квадрантидите излитат от съзвездие Воловар, но са взели наименованието си от несъществуващото вече съзвездие Квадрант. Квадрантидите се отличават с голямо количество слаби метеори със средна скорост.

Метеорният поток е ежегодно явление за любителите да съзерцават небето в Северното полукълбо. Обикновено краткият му максимум настъпва в студените сутрешни часове на 4 януари. Точката на радианта, както споменахме, се намира в съзвездие Квадрант, което не е включено в официалния списък на съзвездията и вече не се използва от астрономите.

Как да откриете Квадрантидите?

Към полунощ тази вечер обърнете поглед към небето така, че ярката звезда Арктур да се окаже вдясно от вас. Квадрантидите ще се появят в района между опашката на съзвездие Дракон (вляво) и съзвездие Воловар (вдясно). Този път Луната е след фаза новолуние и няма да пречи на наблюденията.

Всички известни метеорни потоци имат известен „родител“ – обикновено комета, през частиците от опашката на която преминава Земята в дадени дни от годината. Дълго време учените не могли да открият тялото, явяващо се прародител на този поток. Оказало се, че и то, подобно на съзвездие Квадрант, не съществува, но през март 2003 година астрономите открили астероидно тяло, явяващо се отправна точка на съществуването на потока, което получило обозначението (196256) 2003 EH1.

Това е летящ в космическото пространство камък с диаметър няколко километра и вероятно някога е бил краткопериодична комета. Частиците прах са се разположили по нейната орбита, която е наклонена на около 72° спрямо плоскостта на еклиптиката, затова Земята преминава през най-плътната й част много бързо.

По тази причина и пикът на активност не е дълъг. Квадрантидите обикновено са много мощен звездопад, съпоставим с Персеидите и Джеминидите. Възрастта на метеорния поток е около 500 години, но първите му наблюдения са проведени през 1825 г.

Учените са изчислили, че след около 1000 години Квадрантидите вече няма да пресичат земната орбита.

На 5 януари ще се състои и противостоянието на Юпитер (максималното сближаване на газовия гигант със Земята!). Така че 4 януари е много добра дата за наблюдение. Ако се съвмести наблюдението на двете явления, то любителите на нощното небе определено няма да скучаят!

Пожелаваме ви ясно небе и успешни наблюдения!