Обсерватория уловила гравитационни вълни. Дали?

© NASA

Американската обсерватория LIGO може да е уловила сигнал, породен от преминаването на гравитационни вълни през неговите интерферометри, макар че има вероятност той да е фалшива „проверка на вниманието“ на учените от страна на ръководството на проекта, пише Nature.

Гравитационните вълни, според теорията на относителността на Айнщайн, се изпускат от всяка материя, която се движи с ускорение. Колкото по-високо са ускорението и масата на обекта, толкова по-забележими ще бъдат гравитационните вълни. Потенциалните източници на тези вълни – включително двойки неутронни звезди, бели джуджета и черни дупки – са разположени толкова далече от Земята, че излизащите от тях вълни е почти невъзможно да се фиксират.

Както разказва Nature, през изминалия уикенд в Twitter започнали да пълзят слухове, че специалистите от LIGO е успяла да намери първите намеци за това, че детекторът е успял да фиксира преминаването на една или няколко гравитационни вълни. Техен източник бил известният космолог Лорънс Краус, който има връзка с участниците в проекта.

Nature се опитал да се свърже с пресслужбата на LIGO, която нито потвърдила, нито опровергала тези слухове, като заявила, че „нашият официален отговор се заключава в това, че ние сега анализираме данните“. Самият Краус оценява на 10–15% вероятността догадката му да е истина.

Принципно подобно събитие е напълно реално да се случи – на 18 септември LIGO е пуснат отново и чувствителността на детекторите му е била увеличена значително след поредното обновяване на оборудването.

Освен това интерферометрите всъщност работели в тестов режим от средата на лятото и събраните в това време данни също може да съдържат намеци за съществуването на гравитационни вълни.

Точният отговор на този въпрос ще стане ясен поне след година в най-добрия случай, ако слуховете се потвърдят и учените пристъпят към пълноценен анализ на данните, събрани по време на втората сесия от работата на LIGO.

Освен това според Nature не бива да се изключи и вероятността, че тези „гравитационни вълни“ всъщност са фалшификация, подхвърлена в данните от детекторите от ръководството на LIGO, което проверява бдителността на научния екип на интерферометрите.

Подобни „проверки“ вече са правени в миналото – през 2007 и 2010 година. Във втория случай учените дори повярвали в измамата и били готови да публикуват статия за откритието, докато не им разказали за същината на открития сигнал.