Обясниха спиралната структура на Андромеда

© NASA/JPL-Caltech/K. Gordon

Учени от САЩ откриха природата на спиралната структура на галактиката Андромеда в нейния сблъсък с друга, по-малка галактика.

Компютърното моделиране, направено от учените, показало, че спиралните структури на галактиката Андромеда, Messier 31 (M31), основно са се формирали преди около 900 милиона години след сблъсък с неголямата галактика спътник Messier 32 (M32). Преди сблъсъка с М32 галактиката Андромеда, както се смята, е била елиптична.

Доскоро астрономите не можеха да решат на какво място е настъпил сблъсъкът на галактиките – в центъра или на края на диска на M31. В последното изследване учените стигнали до извода, че М32 е пресякла външния край на диска на Андромеда.

Астрономите установили, че спиралната структура на Андромеда се е формирала за две милиарда години – 1,2 милиарда години М32 се е потапяла със скорост около 500 км в секунда в М31, а останалите 900 милиона години е излизала обратно. Днес галактиката спътник отново се приближава към М31.

Учените смятат, че нахлуването на галактиката спътник в Андромеда трябва да е лишило първоначално компактната галактика джудже М32 от външната обвивка от тъмна материя, газ и лед, но това вероятно не се е случило. Астрономите все още не знаят по какъв начин се образуват и еволюират подобни обекти.

Спиралната галактика Андромеда съдържа около два пъти повече звезди в сравнение с Млечния път и е разположена на около 2,52 млн. светлинни години от Земята. Тя е 2,6 пъти по-голяма от нашата галактика и е равна на 260 000 светлинни години.

Андромеда и Млечният път се движат една срещу друга със скорост над сто километра в секунда и както се очаква, ще се слеят в една голяма елиптична галактика – Млекомеда – след около четири милиарда години.

Изследването на учените е публикувано в сп. Nature.