Огромни запаси от тъмна материя се крият в Косите на Вероника

© ICRAR/UWA/Cameron Yozin

Част от галактиките в голям куп в съзвездие Косите на Вероника –Abell 1656, съдържат рекордно количество тъмна материя, която е 100 пъти повече от газа, звездите и прочие видими от нас типове материя, пишат учени в Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Тъмната материя е форма на материя, която не изпуска електромагнитно лъчение и не взаимодейства с него. В същото време тя може да се открие по гравитационните ефекти.

Разбирането на природата на тъмната материя ще помогне в решаването на проблема със скритата маса, който води например до аномално висока скорост на въртене на външните области на галактиките. Учените смятат, че тъмната материя съставя около 84% от цялата маса във Вселената.

Авторите на статията са стигнали до извода, че в някои части на Abell 1656 може да се съдържа неочаквано много тъмна материя, като наблюдавали как това семейство галактики се попълвало с нови членове, които се привличали от гигантския куп от дълбините на Космоса. За тази цел учените използвали компютърен модел на Косите на Вероника.

„Изчисленията показаха, че галактиките в Abell 1656 може да се събрали в един куп преди около седем милиарда години. Това означава, ако нашите теории за еволюцията на галактиките са верни, че членовете на това галактично семейство трябва да имат гигантски запаси от тъмна материя, иначе биха се разкъсали на части под действието на привличането на купа“, се казва в публикацията.

Учените отбелязват, че подобни галактики в купа Косите на Вероника притежават подобни размери на Млечния път и на вид доста трудно могат да се различат от него, но само един процент от тяхната маса се пада на звездите и прочие видими прояви на материята.

Останалите 99% са „броня“ от тъмна материя.