Оказва се, че диамантите не били толкова редки, колкото мислехме

Ивайло Красимиров

Използвайки звукови вълни, учени откриха струпване на диаманти, дълбоко под повърхността на Земята. Според откривателите, скъпоценният минерал надхвърля един квадрилион тона. (Да, правилно го прочетохте.)

Новото проучване е публикувано и е дело на екип от изследователи от Масачузетския технологичен институт, Харвард и Калифорнийския университет в Бъркли.

„Откритието показва, че диамантите не са редкият и екзотичен минерал, за какъвто ги приемаме, а в геоложки мащаб наличието им е сравнително обичайно“, казва Улрих Фаул, изследовател във факултета за Земята, атмосферата и планетарните науки на MIT.

„Засега не можем да се доберем до тях, но все пак има много повече диаманти, отколкото някога сме си представяли.“

Диамантите се намират в подземни скални образувания, наречени кратони. Кратоните обикновено се намират във вътрешността на тектонските плочи, където са оцелели след периоди на сливане и разделяне на континентите. Типичният им състав е от древен кристален фундамент, който може да е покрит от по-млади седиментни скали. Кратоните имат дебела кора и дълбоки литосферни корени, които могат достигат до няколкостотин километра навътре в мантията, според МИТ.

Изследователите смятат, че долните части на тези кратони могат да бъдат съставени от 1-2% диаманти.
Може би знаете добре, че сеизмичните въздействия се проучват със звукови вълни, пътуващи през Земята. Така се определят и земетресенията и тяхната сила.

Учените използват сеизмични данни, за да разкрият кои са най-дълбоките части на Земята и да нарисуват картина на вътрешността на планетата.

Звуковите вълни се движат с различна скорост в зависимост от състава, температурата и плътността на скалите и минералите, през които те преминават, давайки на учените възможност да преценят какъв вид скали са под повърхността на Земята чрез сравняване на скоростите на тези звукови вълни.

Изследователите установяват, че звуковите вълни са склонни да се ускоряват, когато преминават през корените на кратоните – много по-бързо, отколкото се предполагаше досега.

След провеждането на серия от експерименти в лаборатория, където те изпращат звукови вълни през различни скали, изследователите установяват, че само скала, съдържаща 1-2% диаманти, може да произведе скоростите, записани в корените на кратоните.

За да оценят общата маса на диамантите в Земята, изследователите приемат, че в корените на кратоните има 1-2% диаманти и комбинират това с общия обем на корени на кратони, разпределени по цялата Земя. Броят им е 10 на 16 степен тона диаманти, или 1000 пъти повече от предполагаемото им количество досега.

„Ние преминахме през всички различни възможности, от всеки ъгъл, и това е единственото, което остава като разумно обяснение“, казва Фаул.

Диамантите обаче, засега не могат да бъдат добивани – те са на 150 до 240 км  под повърхността на Земята, далеч по-дълбоко от всякакви дълбочини достигани от хората. diamantring