Органите притежават „собствено съзнание“

Wikimedia Commons

Органите на повечето хора се намират в синхрон с останалата част на тялото. Но как те разбират, че трябва да престанат да растат?

Този въпрос не давал покой на биолозите много години и досега е оставал слабо изучен. Но наскоро британски учени са открили, че органите растат с различни темпове с изменението на размерите на тялото, сякаш притежават собствено съзнание, пише Independent.

Екип учени от университета на Съсекс са изяснили, че органите на животните (и дори различни части на един и същи орган) могат да променят размерите си с различна скорост.

Учените изследвали очите на 66 дървесни мравки с различни размери от три различни колонии. Зрителните органи на тези насекоми имат фасетъчна структура. Изучавайки очите им под електронен микроскоп, изследователите открили, че според това, как се променяли телата на насекомите, части от техните очи се увеличавали или намалявали, понякога с различна скорост.

Както става ясно от изследването, екипът е установил, че различни участъци в пределите на един и същи орган могат да използват различни правила за управление на тяхното мащабиране, като реагират различно на развитието на заобикалящата ги среда.

„От началото на миналия век учените се опитват да разберат, по какъв начин органите достигат необходимия размер в нашите тела. Резултатите от проведената работа показват, че когато размерът на нашето тяло се променя, различните органи и вероятно клетки в органите реагират по по-разнообразен начин, отколкото се смяташе по-рано“, пояснява д-р Джеръми Нивен.

Учените смятат, че изводите им ще дадат основа за бъдещи изследвания на растежа на органите. По-дълбокото разбиране на този процес има жизненоважно значение за лечението на заболявания, свързани с патологията на органите, например микроцефалия, когато главата при увеличение на тялото остава неестествено малка.

Резултатите от изследването са публикувани в изданието Biology Letters.