Още една компания посяга към астероидите

© Deep Space Industries

Желаещите да черпят от астероидното богатство се множат – на 22 януари т.г. е обявено създаването на Deep Space Industries (американска компания, разбира се). Нейни ще бъдат първите разузнавателни сонди, които ще се отправят към астероидите „още през 2015 година”. След това е предвидено създаването на цял флот малки космически апарати за детайлно разузнаване и по-нататъшно добиване на полезни изкопаеми.

Начинанието ще бъде оглавено от Дейвид Гъмп, до предишния месец май президент на Astrobotic Technology, занимавал се с разработката на луно- и марсоходи.

Засега известна конкретика има само по първата вълнà разузнавателни апарати, наречени FireFly („Светулки”). Всеки от тях ще бъде с маса 25 кг и ще работи в Космоса от два до шест месеца (без замяна). По-тежките DragonFly („Водно конче”) ще бъдат с маса 30 кг, ще започнат полети през 2016 г. и ще бъдат предназначени за доставка на Земята на образци от астероидни породи до 70 кг.

С какво ще се извеждат сондите? В това отношение Deep Space Industries не е много оригинална – те ще летят заедно със спътници за връзка, редовно изпращани на орбита. Астероидите за изследване ще се търсят заедно с НАСА.

За организиране на добива на космически изкопаеми се предполага използването на инструменти и механизми, създавани на място и по собствена технология на компанията, наречена MicroGravity Foundry. Тя е разновидност на 3D принтера, способен да работи във вакуум. Нещо подобно се разработва и от НАСА.

По-неясно компанията се изказва по въпроса как се готви да си изработва „директно в Космоса” евтино гориво за дозареждане на спътниците, чиято служба основно се ограничава от това същото гориво. Известно е само, че този продукт ще се добива от воден лед. Съобщава се още за подписване на договор с компания, експлоатираща телекомуникационни спътници.

Интересното е, че Deep Space Industries смята добива на метали на астероиди по-скоро за странична задача, което може да е свързано с липсата й на евтини технологии за доставка на Земята. Вероятно тук играе роля и нежеланието й да се конкурира пряко с Planetary Resources, които обещават да пуснат специални космически телескопи за разузнаване на астероиди през първата половина на 2014 г.

В Deep Space Industries отбелязват, че засега полетите са прекалено скъпи дори за доставката на платина на Земята.

Затова като по-рационално на дадения етап компанията вижда използването на пионерските си разработки в областта на производството на различни инструменти и гориво директно в орбита, които да продава на съществуващите компании.

Единствената минорна нота в начинанието е отсъствието на споменати източници на финансиране, което сериозно затъмнява перспективите за полет „още през 2015 г.”

Източник: Wired