Отгледаха кокошка с крака на динозавър

Рixabay

Чилийски биолози успешно върнаха на кокоши крака анатомичния строеж на крайниците на динозавър. Резултатите от изследването са публикувани в сп. Evolution, съобщава Lenta.ru.

По-рано американски изследователи начело с Архат Абжанов (Arkhat Abzhanov) от Харвард са създали успешно кокоши ембриони с муцуни на динозавър, като потиснали действието на белтъци, провокиращи развитието на клюн. Сега Жоао Ботельо (Joâo Botelho) от университета на Чили е продължил работата на колегите си по възкресяването на птичите предци.

Учените успели да пресъздадат процеса на развитие на лапите на динозавър върху кокошка, като модифицирали действието на един от гените.

Ходът на експеримента. Universidad de Chile

Вниманието на изследователите привлякла незначителната разлика в строежа на лапите на краката на птиците и динозаврите – дължината на малкия пищял (фибула) при кокошките е по-малък от дължината на големия пищял (тибия), докато при динозаврите дължината на костите се явява практически идентична и двете се съединяват с глезенната става.

Краката на кокошия ембрион повтарят строежа на краката на влечугите, но на ранните етапи от развитието малкият пищял престава да расте и след това придобива характерната „остра форма“.

За това изменение, според предварителната хипотеза, отговарят два гена – Indian Hedgehog (IHH) и PTHrP. Хипотезата се потвърдила в процеса на експеримента – потискането на белтъка IHH довело до продължаване на ръста на малкия пищял. Генът PthrP, както изяснили учените, се оказал отговорен за растежа на хрущялната тъкан и съединението на малкия пищял с глезенната става. В резултат кокошките се раждали с лапи, подобни на крайниците на динозаврите.

Генетиката на птиците е най-близка от всички днес живеещи класове към изкопаемите животни. Според представите на биолозите птиците се явяват преки потомци на динозаврите. Изследването е продължило серията лабораторни експерименти по манипулации с белтъци, отговорни за ембрионалното развитие, и е приближило научния свят към разгадаването на тайната на еволюцията от динозаврите към съвременните видове животни на молекулярно ниво.