Отглеждаме стотици видове гъбички върху телата си

Изследователи от Националния институт за здраве на САЩ са завършили първата по рода си работа по секвениране на ДНК на всички живеещи върху здравата човешка кожа гъбички. Учените смятат да направят детайлен „портрет” на нормалния микробиом на човешкия организъм и да заложат основата за по-нататъшните му изследвания. Първите резултати от изследването са публикувани в сп. Nature.

Функциите на много видове гъбички, живеещи върху кожата и в организма на човека, досега не са изяснени докрай. Много от тях са способни да предизвикат сериозни инфекциозни заболявания. Само в САЩ от гъбични инфекции страдат около 29 млн. души. Но гъбичките трудно се отглеждат в лабораторни условия и растат много бавно, което силно затруднява тяхното изследване. Затова дори такова широко разпространено заболяване като гъбичките по ноктите засега остава неизяснено докрай.

Група изследователи от Националния институт за изследване на човешкия геном (National Human Genome Research Institute) и Националния раков институт (National Cancer Institute), които неотдавна започнали секвенирането на генома на всички бактерии, обитаващи човешката кожа, са оптимизирали технологията за определяне на ДНК на гъбичките.

Изследователите събрали образци от кожата на 14 различни участъка от тялото на 10 здрави участници. След това отделили отделни фрагменти гъбични ДНК – филогенетични маркери, които помагат да се отличи един тип гъбички от друг. Били събрани повече от 5 милиона такива маркери, което съответства на около 80 различни типа гъбички.

Учените са изяснили, че върху човешката кожа нормално присъстват гъбичките Ascomycetes и Basidiomycetes. Върху главата и шията преобладават гъбичките Malassezia, а върху ръцете, въпреки очакванията на изследователите, обитават сравнително неголямо количество гъби – от 2 до 10 типа. Най-голямо разнообразие от гъбички се наблюдава по краката, особено по петите и ноктите – там е царството на гъбите Aspergillus, Cryptococcus, Rhodotorula и Epicoccum и още около 70 типа.

Интересно е също, че съставът на гъбичната „екосистема” върху човешката кожа остава относително стабилен през целия живот. Изследователите отбелязват, че биологичното разнообразие на бактериите и гъбичките в човешкия организъм е естествен процес, а изследването им ще помогне да се получи пълна картина на микробиома на човешката кожа и да се разберат по-добре причините и механизмите от развитието на много кожни заболявания.