Откриха категорични доказателства за воден лед на Луната

Ивайло Красимиров

За първи път учените откриха това, което според тях са окончателни доказателства за наличието на воден лед върху повърхността на Луната.

Откритието предполага, че бъдещите експедиции до Луната биха могли да имат лесно достъпен източник на вода, „за да изследват или  дори да останат на Луната“, заяви в свое изявление представител на Лабораторията за реактивни двигатели на НАСА във връзка с откритието.

Ледът беше открит в най-тъмните и студени райони на северния и южния полюси на Луната. Намира се в редки райони на север и е концентриран в тъмни кратери на юг, където температурите никога не се покачват над минус 156 градуса по Целзий.

Откритието, описано в доклад, публикуван на 20 август в списание Proceedings of the National Academy of Sciences, е направено от екип от учени, ръководен от Шуай Ли, изследовател в Института по геофизика и планетология на Университета в Хавай.

Екипът анализира данните, получени от инструмента на Морската минераложка карта (M3) на НАСА на борда на Chandrayaan-1, индийски космически кораб, който изследва Луната през 2008 и 2009 г. Данните показаха три химически „подписа“, които доказват наличието на воден лед, за разлика от течна вода или водни пари.

„Резултатите ми изглеждат много убедителни“, казва Иън Кроуфорд, професор по планетарни науки и астробиология в Birkbeck, университет в Лондон. Кроуфорд не участва в изследването.

Предишни изследвания са показали наличието на вода дълбоко под лунната повърхност. Имаше и предварителни оценки за наличието на воден лед на повърхността на лунния южен полюс, но досега нямаше категорични  доказателства за това.

Наука · Орбита