Как се добива електричество от изпаряването на вода

© Columbia University
Димитър Димитров

Учени от САЩ показаха, че изпаряването на водата може да е изобилен източник на чиста и възобновяема енергия, и вече са успели да използват електричеството за задвижване на малка количка и включване на LED лампа, пише ScienceAlert.

Като вземем предвид, че 70 процента от планетата са покрити с вода, която постоянно се изпарява в атмосферата, новата технология има огромен потенциал да захранва с електричество индустрията, транспорта и домовете ни, без да създава парников ефект.

„Изпарението е една от основните сили на природата“, казва изследователят Озгюр Сахин от университета Колумбия. „То е навсякъде и е по-мощно от другите сили като вятърът и вълните.“  Сахин и екипът му вярват, че ако технологията бъде развита, един ден върху езерата и реките ще бъдат поставяни плаващи генератори за електричество.

Въпреки че учените отдавна са наясно, че изпаряването е постоянна и мощна сила на природата, досега не са могли да измислят начин за генериране на електричество от изпаряването на вода. Но миналата година Сахин направил откритие, което на пръв поглед не изглеждало свързано с тази тематика – спори на често срещани бактерии в почвата се свиват и издуват при промяна на влажността, те могат да дърпат и бутат с изненадваща сила.

Сахин и екипът му решили да залепят спорите на Bacillus Subtilis за тънки лентички, подобни на лентата на аудиокасета. Това карало лентичките да се свиват, когато въздухът бил сух, и да се отпускат, когато било влажно. „Няколко лентички заедно могат да повдигат от 9 до 300 грама – това е 50 пъти повече от тяхното тегло“, пише Киона Смит за списание Discover.