Откриха най-близката до нас земеподобна планета

© NASA/JPL-Caltech

Наблюдения с телескопа „Спицър“ потвърдиха съществуването на земеподобна планета на 21 светлинни години от Слънцето. До момента това е най-близката до нас планета от земен тип, съобщава НАСА.

„Транзитните екзопланети се ценят като златото, тъй като можем да опишем различните им параметри. Тази планета ще бъде една от най-активно изследваните в близките десетилетия“, казва Майкъл Уорнър (Michael Werner) от Лабораторията на реактивното движение на НАСА в Пасадена (САЩ).

Планетата HD 219134b се върти около звездата Глизе 892 в съзвездие Касиопея. Звездата може да се види от Земята дори с невъоръжено око, макар че е по-малко ярка и гореща от Слънцето.

Звездата, около която се върти HD 219134b, се вижда дори с невъоръжено око. Разположението на планетата е показано с кръгче. © NASA/JPL-Caltech/DSS

Планетата се намира прекалено близо до звездата, за да може да съществува живот на нея. Но тя е интересна с това, че се явява най-близката до нас планета от земен тип. По-близо е само планетата GJ674b на 14,8 светлинни години, но нейният тип е неизвестен на учените.

Повечето екзопланети са отдалечени от нас на стотици светлинни години. Първоначално HD 219134b била открита с помощта на спектрографа HARPS-North на италианския 3,6-метров телескоп Galileo на Канарските острови. По маса планетата е около 4,6 пъти по-голяма от Земята и се върти около своята звезда за три дни.

Наблюденията, направени с помощта на „Спицър“, показали, че размерът на HD 219134b е 1,6 пъти по-голям от Земята. Съпоставянето на масата и размера позволило да се изчисли плътността на нейното вещество – 6 грама на кубически сантиметър, което потвърждава нейната принадлежност към земеподобните планети (в противоположност на газовите гиганти от типа на Юпитер, Сатурн, Уран и Нептун).

Освен това астрономите открили три съседки на HD 219134b – планета с маса 2,7 пъти по-голяма от Земята, която се върти около Глизе 892 за 6,8 дни, газова планета с 9 земни маси, която се върти около звездата за 47 дни, и още една планета – 62 пъти по-голяма от Земята, на която годината трае 1190 дни.

Планетата HD 219134b се явява транзитна, което означава, че е разположена така, че можем да наблюдаваме с телескопи как тя преминава между нас и своята звезда.

Точно това позволило на учените да уточнят нейния размер, а в бъдеще ще позволи да се изясни има ли тази планета атмосфера и ако да – да бъде изследван нейният състав.

Статията с резултатите от изследването ще бъде публикувана в сп. Astronomy & Astrophysics.