Откриха най-големия хищен динозавър в Европа

Представителят на вида Torvosaurus gurneyi е достигал дължина 10 метра и е тежал 4-5 тона.
© Christophe Hendrickx/New University of Lisbon
Димитър Димитров

Нов вид динозавър, открит в Португалия, може да е най-големият земен хищник, откриван в Европа, както и един от най-големите месоядни динозаври от периода Юра, според статия от съавторите Кристоф Хендрикс и Октавио Матеус от Нов лисабонски университет и музея „Лоуриня“.

Учените открили костите на динозавъра северно от Лисабон. Отначало се смятало, че това било Torvosaurus tanneri, вид динозавър, произлизащ от Северна Америка.

Детайлно сравнение на костите на пищяла, горната челюст, зъбите и част от костта на опашката дали повод на учените да измислят ново име за вида – Torvosaurus gurneyi.

Torvosaurus gurneyi имал заострени зъби, дълги около 10 см, което означава, че може да е бил на върха на хранителната верига на Иберийския полуостров преди около 150 милиона години. Учените изчисляват, че е бил дълъг около 10 метра и тежал околко 4-5 тона.

Броят на зъбите, както и размерът и формата на устата може да се различават при европейския и американския Torvosaurus. Фосилите на горната челюст на Torvosaurus tanneri имат 11 или повече зъби, докато Torvosaurus gurneyi има по-малко от 11. В добавка костите на устите им имат различна форма и структура. Новият динозавър е едва вторият от този вид, който получава име.

Реконструкция на външния вид и черепа на T. gurneyi.

„Това не е най-големият хищен динозавър, който познаваме. Тиранозавърът, кархадонтозавърът и гигантозавърът от периода Креда са били по-големи животни. Въпреки това със своя 115-сантиметров череп Torvosaurus gurneyi е бил един от най-големите земни месоядни за своята епоха и е бил опасен хищник, който е ловувал други големи динозаври, за което сочат огромните му остри зъби, достигащи до 10 см“, казва Кристоф Хендрикс.

Доказателства от фосили на близки видове до този динозавър показват, че той може вече да е бил покрит с протопера. Наскоро открити ембриони на динозаври в Португалия също се приписват на новия вид Torvosaurus.

Резултатите от изследването са публикувани в сп. PLoS ONE.

• Buy Xanical Online No Script [url=http://leviinusa.com]sildenafil tadalafil and vardenafil[/url] Cephalexin Nuva Ring Generic Doxycycline Drugs Pages Jaunes Par Cytotec