Откриха неандерталския „дядо“ на Стоунхендж

Триизмерен модел на неандерталското съоръжение от Брюникел.
© Xavier MUTH - Get in Situ, Archéotransfert, Archéovision -SHS-3D, base photographique Pascal Mora

Каменна структура от няколко концентрични кръга са направили неандерталци, живели в пещера в Южна Франция преди около 176 500 години. Това свидетелства за необичайна „напредничавост“ на първите европейци, става ясно от статия, публикувана в Nature.

Днес се смята, че човекът е усвоил строителното изкуство и е започнал да издига сгради и архитектурни паметници чак с прехода към земеделие и свързания с него уседнал и полууседнал живот. Как, кога и защо се е случило това, остава един от най-интересните въпроси в историята на развитието на човечеството.

Според Жак Жобер от университета на Бордо (Франция) поради тази причина малцина са се опитвали да търсят каквито и да било архитектурни следи, свързани с неандерталците – както смятали учените, тези древни хора са били изключително ловци-събирачи, постоянно са мигрирали и не са се нуждаели от постройки от какъвто и да е род.

Оказало се, че не е така – Жобер и колегите му са открили гигантско съоръжение, създадено от човешки ръце, в пещерата Брюникел в Югозападна Франция. Възрастта на породите, в коит оса открити следи от серия каменни концентрични кръгове, е 176 500 години, което означава, че са построени не от наши предци, а от неандерталци.

Това съоръжение, своеобразен неандерталски Стоунхендж, представлява кръг с диаметър 6,7 метра, направен от четири слоя „тухли“, изработени от обгорени парчета сталагмити, които вероятно са добивани в самата пещера.

Във вътрешността на този кръг и до него има още няколко аналогични структури, в които са открити кости на животни.

Според учените по-малките структури по-скоро са представлявали огнища, на които е приготвяна храна, но предназначението на големия кръг засега остава загадка.

Учените измерват възрастта на неандерталския Стоунхендж. © Etienne FABRE - SSAC

Учените измерват възрастта на неандерталския Стоунхендж. © Etienne FABRE – SSAC

Този „Стоунхендж“ може да е играл някаква религиозна роля в живота на обитателите на Брюникел, но и други, неизвестни ни функции.

Във всеки случай това съоръжение според Жобер и колегите му претендира за ролята на най-древното архитектурно творение в историята на човечеството.

То говори за сложна организация на неандерталските общества, позволяваща им да строят подобни съоръжения, което за пореден път опровергава мита, че неандерталците са били по-глупави и по-неразвити от други наши предци – кроманьонците.