Откриха нов суперклъстер с до 10000 трилиона звезди

Ивайло Красимиров

Вселената крие много мистериозни тайни, а учените разкриха още една от тях. Зад Млечния път се крие Вела, новооткрит суперклъстер, група съдържаща няколко галактически клъстера, всеки от които съдържа стотици или хиляди галактики. Изследването е публикувано в Monthly Notices Letters of the Royal Astronomical Society.

Откритието се пише на сметката на астрономи от Университета на Кейп Таун, Южна Африка. Супърклъстерът е наречен Вела, по името на съзвездието, където е открит. Вела е един от най-масивните обекти, откривани във вселената и съдържа, според сегашната преценка на учените, от 1000 до 10000 трилиона звезди.

Откритието представлява до известна степен изненада:

Не можех да повярвам, че подобна гигантска структура може изскочи просто така,

казва Рене Краан Кортевег, астрофизик и автор на изследването.

Калкулациите на учените показват, че суперклъстерът се намира на разстояние от 800 милиона светлинни години от Земята и се отдалечава с 18000 километра в секунда.

Какво е влиянието на Вела върху нашата галактика? Гигантските звездни групи могат да ни дадат идея как нашата галактика се е озовала на тази локация във вселената. Краан Кортевег и нейният екип предполагат, че гравитационната сила на суперклъстера е ускорила локалната група галактики (сред тях и Млечния път) с около 50 километра в секунда

South African Large Telescope (SALT)

Астрономическите наблюдения и анализи на Вела са станали възможни благодарение на големия южноафрикански телескоп SALT, разположен край Кейп Таун, англо-австралийския телескоп AAT, край Сидни и рентгенови изследвания на галактическата равнина.

Новите развития в технологиите помагат на учените да виждат все по-надалеч и все по-ясно в открития космос. Събирането на данни за космоса се очаква да се революционизира още повече с пускането в експлоатация на космическия телескоп Джеймс Уеб, който ще може да „вижда“ 100 пъти по-далече от Хъбъл.