Първи аналог на новородената Слънчева система

© T. Currie

Наблюдения на млада звезда в съзвездие Центавър и заобикалящия я протопланетен диск дадоха на планетолозите първия шанс да видят как е изглеждала новородената Слънчева система и как са били организирани далечните ѝ покрайнини – т.нар. пояс на Кайпер, става ясно от статия, публикувана в Astrophysical Journal Letters.

„Това, че успяхме да получим снимки от „родилния дом“ на планети около звезди на разстояния, приблизително равни на тези, където са се намирали или се намират планетите в Слънчевата система, само по себе си е важна крачка напред. Откриването на почти пълен двойник на пояса на Кайпер се явява пряко свидетелство, че подобни „родилни домове“ се срещат не толкова рядко“, казва Нику Мадхусудхан (Nikku Madhusudhan) от Кеймбриджкия университет (Великобритания).

Мадхусудхан и колегите му успели да получат първите снимки на подобие на новородената Слънчева система, наблюдавайки звездата HD 115600 в съзвездие Центавър, отдалечена от нас на 360 светлинни години, с помощта на новия телескоп „Джемини“ в Чили.

пояс на Кайпер