Откриха рядка петзвездна система

© ВВС

Учени откриха много рядка система от пет свързани звезди. Необичайната петзвездна система се намира на 250 светлинни години от Земята и е разположена в съзвездие Голяма мечка, съобщава ВВС.

Откриването ѝ е станало благодарение на данните, събрани от проекта SuperWASP. При това са използвани сравнително неголеми и евтини телескопи на Канарските острови и в Южна Африка, получаващи изображения на голяма част от небето на всеки няколко минути.

Измерването на яркостта на индивидуалните звезди в продължение на много години се събира в т.нар. криви на блясъка – графики, които съотнасят измененията на интензивността на светенето и времето. Когато звездите от двойни системи преминават през дисковете си, на кривата на блясъка се наблюдават пропадания.

Така данните, постъпващи от въпросната система, посочили наличието на две двойки звезди, едната от които се оказало бинарно контактна (тоест орбитите на двете звезди са толкова близки, че външните им слоеве на атмосферата се докосват).

Участниците от другата звездна двойка се намират на около 3 млн. км една от друга. Двете бинарни системи са разположени в една орбитална плоскост, на разстояние 21 млрд. км помежду си.

Последвалите наблюдения на астрономите за идващото от системите лъчение на различни дължини на вълната разкрили и пета звезда, която е свързана с двете бинарни системи.

„Това е наистина екзотична звездна система – разказва Маркус Лор (Markus Lohr) от Открития университет на Великобритания. – Освен това няма никакви причини в тази система на орбита около всяка двойка звезди да има планети. Небесата над такива планети иха могли да си съперничат с тези от филмите „Междузвездни войни“, тъй като пейзажът ще се осветява от цели пет слънца.“

© ВВС

Д-р Лор казва, че фактът, че орбитите на всички пет звезди се намират в една плоскост, свидетелства, че по-скоро те са се образували от един протозвезден диск от прах и газ.

Изследователят добавя, че системите, съдържащи толкова бинарни звезди е изключително рядко явление, но астрономите вече са откривали система от пет звезди с телескопа Кеплер.

Резултатите от изследването засега са публикувани в arxiv.org, така че изводите на екипа предстои да бъдат проверени от други специалисти в областта на астрономията.