Откриха отдавна загубен брат на Слънцето. Търси се родното място

© Ivan Ramirez/Tim Jones/McDonald Observatory

Изследователи начело с астронома Иван Рамирес от Тексаския университет в Остин откриха брат на нашето Слънце. Звездата почти със сигурност е родена от същия облак газ и прах, от който се е образувало и Слънцето.

Методът на Рамирес и колегите му ще помогне на астрономите да намерят и други слънчеви братя и сестри, които биха могли да доведат до разбирането на това къде и как се е формирало нашето Слънце и как нашата Слънчева система е станала гостоприемна за живот. Изследването на учените ще се появи през юни в сп. The Astrophysical Journal.

„Искаме да знаем къде сме родени – казва Рамирес. – Ако можем да изясним в коя част на галактиката се е образувало Слънцето, то ще можем да разберем условията в ранната Слънчева система. Това може да ни помогне да разберем защо сме тук.“

Освен това има шанс, малък, но не нулев, слънчевите братя и сестри да са домакини на планети, които приютяват живот. В ранните им години в резултат на сблъсъци фрагменти от планетите може да са се разпръснали из цялата Вселена, което е възможно да е довело до зараждането на примитивен живот на Земята.

Така че би могло да се твърди, че слънчевите братя и сестри са основни кандидати в търсенето на извънземен живот, казва Рамирес.

Откритият от учения и екипа му слънчев брат се нарича HD 162826 – той е с 15% по-масивен от Слънцето и е разположен на 110 светлинни години от Земята в съзвездие Херкулес. Звездата не се вижда с невъоръжено око, но лесно може да се види с бинокъл недалеч от ярката звезда Вега.

Учените идентифицирали HD 162826 като брат на нашето Слънце, след като проследили 30 възможни кандидати, открити от няколко екипа от цял свят, които търсят слънчеви роднини.

Екипът на Рамирес изучил 23 от тези звезди с телескопа Harlan J. Smith на обсерваторията Макдоналд, а останалите звезди (видими само в Южното полукълбо) – с Magellan Telescope Clay в обсерваторията Лас Кампанас в Чили. При всички наблюдения е използвана висока резолюция спектроскопия, за да се получи по-дълбоко разбиране на звездния „химичен грим“.

Необходими са обаче няколко фактора, за да се формира истински слънчев брат. В допълнение към химичния анализ учените включили и информация за орбитите на звездите, за да разберат къде са били те и накъде отиват пътищата им спрямо центъра на Млечния път. Отчитайки тези фактори (химията и орбитите), те стеснили кръга кандидати до един и той се оказал звездата HD 162826.

Откриването на един слънчев брат е интригуващо, но Рамирес посочва, че проектът има по-голяма цел – да се създаде пътна карта за това как да се идентифицират слънчевите роднини в подготовка за потока от данни, които скоро се очакват от проекти като Gaia на Европейската космическа агенция, за да се създаде най-голямата и точна 3D карта на Млечния път.

След като бъдат открити много други братя и сестри на нашето Слънце, астрономите ще се окажат близо до разгадаването на въпроса къде и как се е формирала нашата звезда.

За постигане на тази цел специалистите ще създадат уникални компютърни модели, които ще върнат назад във времето орбитите на всички известни роднини на Слънцето, за да открият къде се пресичат. Това ще бъде и родното им място.

The University of Texas at Austin