Откритие на Колайдера накара учените да преследват новата физика

ATLAS/CERN

Неотдавнашното заявление на физиците от колаборациите ATLAS и CMS за потенциалното откритие на новата физика вече е накарало техните колеги по цял свят да публикуват почти сто научни изследвания, посветени на свойствата на откритата на Големия адронен колайдер необичайна частица, пише Nature.

Буквално преди дни, на 15 декември, представителите на двете колаборации в ЦЕРН, работещи с детекторите ATLAS и CMS на Големия адронен колайдер, заявиха за откриването на следи от съществуването на свръхтежък бозон с маса 1500 гигаелектронволта. Потвърждението за неговото съществуване ще означава, че съществува физика извън пределите на Стандартния модел.

Независимо от откриването на следи от разпада на този бозон едновременно на двата детектора на ускорителя, който може да е и търсеният от физиците гравитон – преносител на гравитационните взаимодействия, учените все още не са натрупали достатъчен обем от данни, за да говорят с увереност. И все пак това не пречи на теоретиците още сега да пристъпят към изучаването на свойствата на този бозон и формулирането на нови теории, обясняващи неговото съществуване.

По-конкретно за последните десет дни физиците вече са успели да публикуват в електронната библиотека на Корнуелския университет – arxiv.org, над 90 публикации, посветени на декемврийската находка.

Подобен изблик на интерес, както отбелязва Пол Гинспарг (Paul Ginsparg), основател на библиотеката, е станал рекорден за цялото време на нейното съществуване – двете предишни гръмки събития във физиката (лъжливото откритие на „свръхсветлинното“ неутрино на детектора OPERA през 2011 г. и лъжливото откритие на гравитационните вълни на антарктическия детектор BICCEP2) са породили по-малко статии.

Тези статии, по думите на физика, вече са започнали да живеят свой собствен живот и да намират признание сред други учени, независимо от пълното отсъствие на данни, които ЦЕРН просто още не е успял да публикува. Една от работите, посветени на съвместимостта на откритата частица и теорията на суперсиметрията, вече е била цитирана 68 пъти.

Голяма част от тези статии за пореден път констатират това, което Големият адронен колайдер е показвал нееднократно през изминалите години – теорията на суперсиметрията, с чиято помощ физиците се опитват да разширят Стандартния модел, е невярна. Очевидно учените ще трябва да търсят нов начин нов начин да я разширят, ако бъде потвърдено съществуването на S-частици, както сега ги наричат физиците.