Откъде е дошъл животът на Земята: нова версия

Древното дъно на кратера Съдбъри. © Mark Jirsa, Minnesota Geological Survey

Метеоритите не са донесли живота на Земята, но е възможно да са „кипнали водата“ за протобульона, в който са се зародили първите микроорганизми.

Ако преди учените смятаха, че първите органични молекули – такива като глицин – са били донесени от Космоса, то новата хипотеза се заключава в това, че метеоритите може да са създали на нашата планета условия за образуването на първите въглеродни вериги и по-сложни съединения, от които след това са се развили първите живи същества.

Екип геохимици от Тринити колидж в Дъблин са изследвали втория по големина ударен кратер на Земята – Съдбъри (Онтарио, Канада). Неговата възраст е почти 2 милиарда години. За това време геоложките процеси силно са изменили неговия облик и са изтласкали древни слоеве на повърхността.

„За геолога това е равностойно на пътешествие във времето“, казва проф. Камбер, ръководител на изследването.

На първо време кратерът е работил като чайник с нагревателен елемент на дъното – долната му част е била съставена от горещи породи. Водата, запълваща „чайника“, е предизвикала реакции, в резултат на които са падали валежи. Тази геотермална активност според учените е довела до появата на първите органични съединения в кратера.

Практически всички камъни в кратера са с черен цвят благодарение на съдържанието на въглерод. Преди това се обясняваше с външни причини, но изследването на Камбер е установило, че причината са микроорганизми, населявали басейна на кратера.

Те са отговорни за изтощаването на съединенията, които вероятно са им служили за храна, като например остатъци от сярна киселина, а също и съединения, съдържащи молибден.

„Съвършено е очевидно, че басейнът на кратера дълго време не е имал изход в открития океан, а това значи, че всички тези геохимични особености се явяват свидетелство за съществуването на живи организми в него.“

Изследването е публикувано в изданието Geochimica et Cosmochimica Acta.