Папа Франциск: Теорията на Големия взрив не противоречи на намесата на Твореца

@Pontifex_it

На пленарно заседание на Папската академия на науките папа Францсик напомнил на католиците, че теориите на еволюцията и на Големия взрив не противоречат на съществуването на Бога.

„Когато четем в Битието за сътворението на света, то можем да си представим, че Бог е магьосник с вълшебна пръчка, която е способна да прави всичко, което поиска. Но това не е така – заявил папата. – Той е създал живите същества и им е позволил да се развиват съгласно закони, които е дал на всяко от тях.“

Светият отец отбелязал, че процесът на творение е протичал в течение на много хилядолетия. По думите му Големият взрив – събитие, в резултат на което се е появила Вселената – не противоречи на идеята за намесата на Твореца. Той допълнил, че сътворението на живи същества предполага тяхното бъдещо развитие.

Независимо че тази реч изглежда откровение, Католическата църква отдавна е открита за съвременните научни теории, но и винаги подчертава, че в крайна сметка Бог така или иначе стои зад сътворението на Вселената.

Например папа Пий XII е писал през 1950 година за необходимостта от изследвания и дискусии по въпроса за еволюцията между свещенослужители и учени, „ако това се отнася за произхода на човешкото тяло от съществуваща по-рано жива материя“. Впрочем той не смятал Дарвиновата теория за единствено вярна и предупреждавал за невъзможността да се говори за нея като за доказан факт.

През 1996 година папа Йоан Павел II, който е смятан за консерватор във въпросите за теологията, казвал, че еволюцията е „нещо повече от хипотеза“, за което говорят „новите знания“, получени от учените.

Неговият приемник Бенедикт XVI отбелязал „генетична връзка“ между всички организми на Земята, свидетелстваща за произхода на всички живи същества от едно.

„Макар проблемът за произхода на човека да е комплексен и нееднозначен, антропологията и молекулярната биология позволяват с увереност да се каже, че ние сме произлезли от вид, живял в Африка преди около 150 000 години“, написал той.

Според католическия свещеник Игор Ковалевски заявленията на папа Франциск не противоречат на библейското учение – еволюцията се явява естествено-научна теория и говори за развитието на сътворения свят, но не и за произхода на света като такъв.

„Католиците имат право да са на друго мнение, да споделят или не други научни теории“, казал той. По думите на Ковалевски научните теории никога не могат да бъдат обект на догматичното учение на църквата.