Парчета от Тиангонг може да паднат и над България

Ивайло Красимиров

Първата китайска космическа станция Тиангонг 1 е неуправляема от септември 2016 г. Сега експерти определиха региона, в който тя ще навлезе в земната атмосфера и ще падне на Земята. Според Европейската космическа агенция ( ЕКА), тежащият 8.5 тона космически кораб ще навлезе неконтролируемо в земната атмосфера между януари и март 2018 г.

Макар точното време и място на падане на Тиангонг 1 да е все още неизвестно, от ЕКА са определили ширината където това може да се случи – от 43 градуса северна ширина до 43 градуса южна ширина. Районът е доста голям, но сред застрашените държави от Европа са Испания, Италия, България и др.

Китайският апарат може да падне и над страни, като САЩ, Индия и Турция.  Според експертите, голяма част от космическата станция ще изчезне при навлизането в земната атмосфера, но има голяма вероятност отделни парченца в пламъци да достигнат повърхността на Земята.

От ЕКА планират да инициират международна кампания за постоянно наблюдение на остатъците от китайската станция и вероятното им място на падане, която ще действа от началото на 2018 г.

462897E500000578-0-image-a-4_1510216797817

Тиангонг 1 беше изстреляна  в космоса с големи задачи, като основната беше около нея да се присъединят и други сегменти, за да се създаде голяма космическа станция в орбита. През септември 2016 г. обаче, китайците съобщиха, че са загубили контрол над Тиангонг 1. Сега космическият апарат постоянно губи височина и се намира на около 300 км над Земята.

Холгер Краг, отговарящият в ЕКА за космическите отпадъци заяви, че според сегашната геометрия на орбитата на китайската станция, вече може да се изключи, че части от нея ще паднат по-далече от 43 градуса северна ширина и 43 градуса южна ширина. Това означава, че части от станцията могат да паднат на всяко място в този пояс, в който се включват и няколко европейски държави.

Днес е невъзможно да се определи мястото на падане на космическия апарат, а дори и преди самото му навлизане в атмосферата на Земята ще бъде трудно да се знае с точност мястото и времето на достигане до повърхността на планетата.
Краг потвърждава, че голяма част от апарата ще изгори с навлизането в атмосферата, но като се има предвид масата и материалите на космическата станция, голяма е  вероятността  части от нея да оцелеят и да достигнат повърхността на Земята.